Ana içeriğe atla

MAÛN SURESİ TEFSİRİ

MAÛN SURESİ TEFSİRİ

Maûn Suresi;

1-              Maun Suresi adını son ayetinde geçen “Mâûn” kelimesinden almaktadır.

2-              Nüzul sırası 7, Mushaf’taki sırası 107 olan Maun suresi toplamda 7 ayettir.

3-              Tekâsür Suresinden sonra Kafirûn Suresinden önce Mekke’de inmiştir. Fakat 4 ve 7.ayetlerin Medine’de münafıkların hakkında indiği üzerine rivayetlerde söz konusudur.

4-              Maun Suresi özellikle Mekke’de yetimler ile ilgili onur kırıcı davranan, dini yalanlayan, ahirette hesaba çekileceğine inanmayan, etrafındakileri hor gören Ebu Süfyan, Ebu Cehil, As bin Vail ve Velid bin Muğire gibi kimseler üzerine indirilmiştir.

اَرَاَيْتَ الَّذٖى يُكَذِّبُ بِالدّٖينِ

Dini yalanlayanı gördün mü?

1-              Ayette “dini yalanlamak” ifadesi ile kasıt olunan, insanların dünyada yaptıkları iyilik veya kötülüklerin Allah katında bir karşılığı olduğunu reddetmek ve buna mukabil hesap gününü yalanlamak üzerinedir. Bu anlamda diyebiliriz ki burada geçen din kelimesi kıyamet ve İslam manalarında kullanılmaktadır.

2-              Ayette “Gördün mü?” sorusunun muhatabı görünüşte Hz. Muhammed (SAV)’dir. Fakat bu, Kur’ân’ın bir üslubu olup muhatap aslında akıl sahibi olan herkestir. Aynı zamanda bu ifade ile hem gözle görmek hem de idrak etmek manası kast edilir.

3-              Ayete bu şekilde dikkat çekici bir soru ile başlanması nedeni muhatabı, ahireti inkâr eden insanda ne gibi bir itikadi sapkınlığın olduğunu düşünmeye davet etmeye çalışmaktır.

4-              Hz. Muhammed, yaşadığı toplumda insan ve toplum düzenini bozan uygulamalara karşı çıkmıştır. Fakat müşrikler onu atalarının dinini inkâr etmek ile suçlamıştır. Allah ise bu ayet ile asıl dini inkâr edenlerin müşriklerin kendisi olduğu vurgulamıştır.


فَذٰلِكَ الَّذٖى يَدُعُّ الْيَتٖيمَ

İşte O, yetimi itip kakar.

1.              Babası ölmüş olan çocuğa yetim ismi verilmektedir. Bu ayette “yetimi itip kakar” ifadesi ile anlatılmak istenen üç mana vardır. Birincisi; ayette söz bahis olan kimseler, yetimin hakkını yerler. Babasının ona bıraktığı mirasa el koyarlar ve yetimi kovarlar. İkinci mana yetim, ayette söz bahis edilen kimselere yardım için geldiği zaman onlar yetime merhamet etmezler. Üçüncü mana ise ayet söz bahis edilen kimseler yetime zulmederler. Mesela akrabası yetim kaldıysa ve onu eve aldıysa yetime bütün ev halkının hizmetini gördürür.

2.              Yetim olan kimseler sahipsiz ve kimsesiz kimselerdir. Bu denli bu kimselerin velileri toplumdur. Bu anlamda ayet, “yetimi itip kakma” ifadesi ile ayette söz bahis edilen kimselerin onlarla (yetimlerle) ilgili olan toplumsal sorumluluğu kabul etmediklerini söyler. Bu ehemmiyetten ötürü Allah, bu toplumsal sorumluluğu yerine getirmemeyi hesap gününü yalanlamak ile aynı görmüş ve bu kimseleri uyarmıştır.

وَلَا يَحُضُّ عَلٰى طَعَامِ الْمِسْكٖينِ

Yoksulu doyurmaya teşvik etmez

1.              Miskin, yoksul ve düşkün manalarına gelmektedir. Ayette “طَعَامِ الْمِسْكٖينِ” ifadesi ile kast olunan şudur; Ayette söz bahis edilen bu kimseler hem miskinin ihtiyacı olan ve miskine ait olan yemeği (Bu yemek bu miskinin hakkıdır. Yani veren kimsede bahşiş olarak vermez. Zorunlu olarak vermesi gerekir) vermez hem de başkasına da onların doyurulması için teşvikte bulunmaz

2.              Allah, yetim ve yoksulun hakları konusunda özenli davranmayanları Zariyat Suresi 19.ayette (“Onların mallarında yardım isteyen ve iffetinden dolayı istemeyip mahrum olanlar için bir hak vardır”) uyarmaktadır.

فَوَيْلٌ لِلْمُصَلّٖينَ اَلَّذٖينَ هُمْ عَنْ صَلَاتِهِمْ سَاهُونَ اَلَّذٖينَ هُمْ يُرَاؤُنَ وَيَمْنَعُونَ الْمَاعُونَ

Yazıklar olsun o namaz kılanlara ki; onlar namazlarını ciddiye almazlar. Onlar ibadetlerinde ve hayırlarında gösteriş yaparlar. Hayra da mâni olurlar.

1.              Bu ayette gerçek manada Allah’a karşı kulluk görevini yerine getirmeyenler ağır bir şekilde eleştirilmiştir. Allah bu kimselerin tutumlarına yönelik ise üç örnek vermiştir;

Ø    Namazın özünden uzaktırlar

Ø    İbadetlerinde gösteriş yaparlar

Ø    Hayra engel olarak mali ve insani yardımlara karşı çıkarlar

2.              Bu ayet aynı zamanda ibadetlerde şeklin önemli olduğu kadar iman, niyet, ihlas, huşu, takva ve ihsan gibi kavramlarında vazgeçilmez olduğunu ifade eder.

Yorumlar

EN ÇOK OKUNANLAR

KUR'ÂN-I KERİM'İ DOĞRU VE GÜZEL OKUMA: TECVİD (1. VE 2. HAFTA)

KUR'ÂN-I KERİM'İ DOĞRU VE GÜZEL OKUMA: TECVİD  HARFLERİN MAHREÇLERİNİN TELAFFUZU 1- Kur’ân-ı Kerim’in  kendine has usulü ve fonetiği  vardır. Buna uygun olarak okunması için ise  harflerin mahreçlerini tam ve doğru olarak telaffuz etmek  gerekir. Bu yüzden Müslümanlar, Kur’ân da harflerin mahreçleri hususunda ki eğitime önem vermişler ve  tashih-i huruf ismi verilen eğitim yöntemini  geliştirmişlerdir. 2- Tashih-i huruf dersi  fem-i muhsin  ismi verilen kişiden alınmalıdır. 3- Kur'ân harflerinin   mahreç bölgesi üçtür; Dil (diş/damak), Dudak, Boğaz. 4- Mahreç bölgelerinden boğaz,  kendi içerisinde boğazın ağza yakın olan kısmı (çıkan harfleri غ خ), boğazın orta kısmı (çıkan harfleri ح ع) ve boğazın ağza uzak olan kısmı (çıkan harfleri ا ه)  şeklinde 3 bölüme ayrılmaktadır. 5- Mahreç bölgelerinden olan  dudak bölgesinden ise üst ön dişlerin ucu ile alt dudağın içinin ısırılmasıyla ف, dudakların öne toplanmasıyla و, dudaklar...

KUR'ÂN OKUMAYA GİRİŞ (1.HAFTA)

KUR'ÂN OKUMAYA GİRİŞ HARFLER VE ÖZELLİKLERİ 1- Harfler ve İsimleri 1- Kur’ân-ı Kerim’in  Arapça  indirilmiş bir kitap olup  Allah kelamıdır. 2- Kur’ân-ı Kerim’in  harflerinin tamamı 28 tanedir ve sessiz  harftir. Bu nedenle okunabilmesi için sesli harf görevi gören harflerin altında ve üstünde  harekeler  ismi verilen işaretler yer almaktadır. İlerleyen konularda bunları göreceğiz. 3- Aşağıdaki tabloda  Kur’ân harflerinin isimleri ve seslendirmeleri  vardır.  Türkçesi olarak yazılan kısım yaklaşık sesidir.  Sesler  tam olarak hocadan öğrenilecektir. 2- Harflerin Yazılışları   (Başta-Ortada-Sonda) 1- Arapça ’da kelimeleri oluşturan harfler,  çoğunlukla bir önceki bir sonrakine birleştirilerek  yazılır. Bu nedenle harflerin kelime içindeki yerine göre  yazılış biçimleri (bitişmemiş hali, kendinden sonraki ile bitişmiş hali, kendinden önceki ile bitişmiş hali ve hem kendinden önce hem de kendinden son...

HARFLERİN OKUNUŞU (2.HAFTA)

HARFLERİN OKUNUŞU 1- Harekeler: Üstün, Esre, Ötre 1- Kur’ân-ı Kerim’in  harflerinin tamamı sessiz  harftir. Bu nedenle okunabilmesi için sesli harf görevi gören harfin altında ve üstünde  harekeler  ismi verilen işaretler yer almaktadır. Bunlar üç tanedir;  Ø Fetha (Üstün);  ince sese e-a arası kalın sese ise –a sesi verir. (Harfin üzerinde tek çizgi halinde). Dudaklar normal halinde söylenir.  Harflerin fethalı okunuşu; Örnek1; Ø Kesra  (Esre);  ince sese -i sesi kalın sese ise -ı-i arası ses verir. (Harfin altında tek çizgi halinde). Dudaklar geride söylenir.  Harflerin kesralı okunuşu; Örnek1; Ø Damme (Ötre); ince sese u-ü arası, kalın sese ise u sesi verir. (Harfin üzerinde kurdele halinde bulunur. Dudaklar önde söylenir. Harflerin dammeli okunuşu;  Örnek1; 2- Harflerin Cezmli  Okunuşu 1- Kendisine  sükun  denilen ve bulunduğu harfi  sakin  haline getiren (bulunduğu harfe de  sakin harf  denir...