Ana içeriğe atla

OKUNUŞ İLE ALAKALI ÖZEL DURUMLAR (4.HAFTA)

OKUNUŞ İLE ALAKALI ÖZEL DURUMLAR

1- Elif-Lam Takısı

1- Arapçada bir ismi belirli yapma yollarından bir tanesi o ismin başına »ال» koymaktır.

2- Şayet isim olan ve »ال» takısı alan bir kelime ا – ب – ج – ح – خ – ع – غ – ف – ق – ك – م – و – ه – ي harflerinden biri ile başlarsa bu durumda elif lam takısının lamı açık bir şekilde (Cezmli) okunur. Örnek;  اَلْقَمَرُ

Bu harflere »kameri harf» denir. Oluşan tecvide ise «izhâr-ı kameriyye denir.

3- Şayet isim olan ve »ال» takısı alan bir kelime  ت – ث - د – ذ – رز –س – ش – ص - ض – ط – ظ – ل –ن harflerinden biri ile başlarsa bu durumda elif lam takısının lamı okunmaz. Bir sonraki harf şeddeli olarak okunur. Örnek;  اَلشَّمْسُ

Bu harflere »şemsi harf» denir. Oluşan tecvide de «idğam-ı şemsiyye» denir. 

Örnek;


2- Zamir ve Okunuşu

1- Kur’ân’da «ه» harfinin okunuşunda –ki buna zamir denir- özel bir durumu vardır;

•Şayet «ه» harfinin öncesi harekeli ise (üstün-esre-ötre) bu durumda zamir 1 elif miktarı uzatılır.

•Şayet «ه» harfinin öncesi harekesiz ise (cezm-harekesiz) bu durumda zamir uzatılmaz. 

Örnek;

Örnek;

3- Med-Kasr Kelimeleri 

1- Kur’ân’da bazı kelimeleri altında küçük ve eğik bir şekilde مد ve قصر yazar. 

Med, yazısının bulunduğu kelimenin harfi, uzatılarak okunur.

Kasr, yazısının bulunduğu kelimenin harfi, uzatılmadan okunur.

Örnek;

4- Okunmayan Elif

1- Kur’ân’da yazılan kimi elifler kimi zaman okunmazlar. Şimdilik burada sadece üç tanesinden bahsedeceğiz. İleri de karşımıza geldikçe söz konusu eliflerin sayısı artacaktır.

Uzatma elifleri okunmaz.

Elif lam takısından önce herhangi bir harf/kelime gelirse elif lam takısının elifi okunmaz. Örnek;  وَ الْكِتَابِ

•Bazı elifler ise kelimenin kalıbından ötürü yazılır. Bunlarda okunmaz. Mesela Gaib-Müzekker-Cem’i Mazi Sigası (Mazi fiili çoğul yapma)

Hemze-i Vasl, kendisinden önce bir harf veya kelime gelirse okunmaz. Örnek;  وَاعْبُدُوا

Örnek;


5- Huruf-u Mukatt’a

1- Arapçada «kesik harfler» manasına gelen huruf-i mukatta’, bir veya birkaç harften oluşur ve kendisine has okuma stili vardır.

2- Kur’an da 29 surenin başında bulunmaktadır. Bu harfler, harekesiz olarak gelir ve isimleriyle okunur.

3- İleride öğrenilecek huruf-i mukatta’ içerisinde bulunan birkaç tecvit bulunmasından ötürü hocanın okuyuş tarzı dikkatli dinlenilmeli ve hoca taklit edilmelidir. 

Örnek;







Yorumlar

EN ÇOK OKUNANLAR

İMAN VE İSLAM

 İMAN VE İSLAM Kelime-i Tevhid ve Kelime-i Şehadet 1.                Allah’a ve Hz. Muhammed’e karşı inancımızı ifade ettiğimiz ve inancın özü olarak nitelendirilen ifadelere   “ Kelime-i Tevhid”  ve “Kelime-i Şehadet” ismi verilir.  Şayet bir kimse bu sözleri kalben söylerse (dil ve kalp) Müslüman olur. Kelime-i Tevhid 1.                “La İlahe illallah. Muhammedun Rasulullah. (Allah’tan başka ilah yoktur. Muhammed, Allah’ın Rasulüdür)”   ifadesi kelime-i tevhid deyince anlaşılan lafızlardır. Bu sözü söylemiş olan kimse  Allah’ın tek ilah olduğunu ve Hz. Muhammed’in onun kulu ve elçisi olduğunu   kabul etmiştir. 2.                İslam dini, tevhid dinidir;   tek olan Allah’a inanç duyma dinidir.   Tevhid ’in zıddı ise şirktir.   Şirk, Allah’ı ortak koşmak manasına gelmektedir.  3.                Müslümanlar şirkten uzak durmalıdırlar ki bunun için   kelime-i tevhid-i sık sık tekrar etmeliler ve hayatlarına tatbik etmelidirler;   Yüce Allah’ın var olduğunu, bir olduğunu ve her şeyin

İBADET VE İNSAN

İBADET VE İNSAN 1.                İmanın Göstergesi İbadet 1-               İnanmak ve tasdik etmek manasına gelen  iman etmek,  Allah’a, meleklerine, kitaplarına, peygamberlerine, ahiret gününe, kaza ve kadere (hayrın ve şerrin Allah’tan geldiğine) inanmak  manasına gelmektedir.  2-               Teslim olmak manasına gelen   ibadet,  Allah’a kul olmak   demektir. 3-               Kainattaki bütün varlıkların var olma sebebi Allah’tır.   Yani bütün varlıklar, varoluşlarını Allah’a borçludurlar.  O halde onlarda sonsuz bir bağlılıkla Allah’a itaat etmelidirler.  Bu hususta Allah  “Allah’ın yarattığı şeyleri görmüyorlar mı? Onların gölgeleri Allah’a secde ederek ve tevazu ile boyun eğerek sağa-sola dönmektedir”  buyurmaktadır.  4-               Dünyada var olan her bir varlığın bir amacı vardır.   Bu hususta Allah  “Biz gökleri, yeri ve bunlar arasındakileri oyun olsun diye yaratmadık”  buyurmaktadır.  Bu canlılar içerisinde insan da vardır ki onun da dünyada bir görevi vardır.   Allah

KUR'ÂN-I KERİM'İ DOĞRU VE GÜZEL OKUMA: TECVİD (1. VE 2. HAFTA)

KUR'ÂN-I KERİM'İ DOĞRU VE GÜZEL OKUMA: TECVİD  HARFLERİN MAHREÇLERİNİN TELAFFUZU 1- Kur’ân-ı Kerim’in  kendine has usulü ve fonetiği  vardır. Buna uygun olarak okunması için ise  harflerin mahreçlerini tam ve doğru olarak telaffuz etmek  gerekir. Bu yüzden Müslümanlar, Kur’ân da harflerin mahreçleri hususunda ki eğitime önem vermişler ve  tashih-i huruf ismi verilen eğitim yöntemini  geliştirmişlerdir. 2- Tashih-i huruf dersi  fem-i muhsin  ismi verilen kişiden alınmalıdır. 3- Kur'ân harflerinin   mahreç bölgesi üçtür; Dil (diş/damak), Dudak, Boğaz. 4- Mahreç bölgelerinden boğaz,  kendi içerisinde boğazın ağza yakın olan kısmı (çıkan harfleri غ خ), boğazın orta kısmı (çıkan harfleri ح ع) ve boğazın ağza uzak olan kısmı (çıkan harfleri ا ه)  şeklinde 3 bölüme ayrılmaktadır. 5- Mahreç bölgelerinden olan  dudak bölgesinden ise üst ön dişlerin ucu ile alt dudağın içinin ısırılmasıyla ف, dudakların öne toplanmasıyla و, dudakların normal halindeyken kuvvetlice kapanmasıyla ب ve d