Ana içeriğe atla

MED BAHSİ

 MMED BAHSİ


1.     Aslî Med/Medd-i Tabi/Medd-i Zatî 

1.             Harf-i medden sonra sebeb-i medden herhangi BİR ŞEY GELMEZSE oluşan tecvide “MEDD-İ TABİİ” ismi verilir. 

Örnek: كُونُوا هُودًا  

2.             1 elif miktarı uzatılır. (1 elif miktarı 1 sn ya da bir parmağın inip kalkması kadar süredir.)

3.             Hükmü, vaciptir.

2.     Fer’i Med

2.1.  Medd-Muttasıl

1.             Harf-i medden sonra sebeb-i medden HEMZE gelirse ve bunlar AYNI kelimelerde olursa oluşan tecvide “MEDD-İ MUTTASIL” ismi verilir. 

Örnek: وَجَاءَ مِنْ اَقْصَى الْمَدِينَةِ

2.             2-4 elif miktarı arası uzatılır.

3.             Hükmü, vaciptir.

NOT: Harf-i med ile sebeb-i medden hemze aynı kelimede olduğunu ARAPÇAMIZ iyi değilse anlamayabiliriz. O denli bu hususta ufak bir tüyomuz var; harf-i medden sonra küçük hemze gelmesi gerekir. 

2.2.  Medd-i Munfasıl 

1.             Harf-i medden sonra sebeb-i medden HEMZE gelirse ve bunlar AYRI kelimelerde olursa oluşan tecvide “MEDD-İ MUNFASIL” ismi verilir. 

Örnek:  قُلْ يَا اَيُّهَا الْكَافِرُونَ

2.             1-4 elif miktarı arası uzatılır.

3.             Hükmü, caizdir.

NOT: Harf-i med ile sebeb-i medden hemzenin ayrı kelimede olduğunu ARAPÇAMIZ iyi değilse anlamayabiliriz. O denli bu hususta ufak bir tüyomuz var; harf-i medden sonra büyük/uzun hemze gelmesi gerekir.

2.3.  Medd-i Ârız

1.             Harf-i medden sonra sebeb-i medden ARIZİ SÜKUN gelirse oluşan tecvide “MEDD-İ ARIZ” denir.

Örnek: اَلْحَمْدُ رَبِّ الْعَالَمِينَ (Altı çizili yerde vakf yapılırsa oluşur. Aksi halde oluşmaz.)

2.             Uzatması sondaki harekesine göredir; 

a)             Üstün ise 3 vecih okunur; tul (4 elif), tevassut (2-3 elif), kasr (1 elif)

b)             Esre ise 4 vecih okunur; tul (4 elif), tevassut (2-3 elif), kasr (1 elif), kasr ve revm (1 elif)

c)             Ötre ise 7 vecih okunur; tul (4 elif), tevassut (2-3 elif), kasr (1 elif), kasr ve revm (1 elif), tul ve işmam (4 elif), tevassut ve işmam (2-3 elif), kasr ve işmam (1 elif)

3.             Hükmü, caizdir. 

2.4.  Medd-i Lazım

1.             Harf-i medden sonra sebeb-i medden LAZIMİ SÜKUN veya ŞEDDE gelirse oluşan tecvide “MEDD-İ LAZIM”denir.

Örnek: وَلَضَّالِّينَ

2.             Medd-i Lazımın 2 çeşidi vardır; müsakkale ve muhaffefe. 

a)             Medd-i Lazım Müsakkale, harf-i medden sonra sebeb-i medden şedde gelmesi ile oluşur. Şayet harf-i med ve sebeb-i medden şedde bir kelime içinde olursa medd-i lazımın “KELİME-İ” cinsi, şayet huruf-i mukataa içinde oluşursa “HARF-İ” cinsi oluşur.

b)             Medd-i Lazım Muhaffefe, harf-i medden sonra sebeb-i medden lazımi sükûn gelmesi ile oluşur. 

3.             2-4 elif miktarı uzatılır.

4.             Hükmü, vaciptir. 

2.5.  Medd-i Lin

1.             Harf-i linden sonra sebeb-i medden ARIZİ/LAZIMİ SÜKÛN gelirse oluşan tecvide “MEDD-İ LİN” ismi verilir.

Örnek: خَوفٌ  (Altı çizili yerde vakf yapılırsa oluşur. Aksi halde oluşmaz.)

2.             Uzatması arızi/lazımi sükûn gelmesine göre değişir; şayet arızi sükûn gelirse uzatmalar, MEDD-İ ARIZ GİBİolur. Lazımi sükûn gelirse 2 vecih vardır; tul (4 elif), tevassut (2-3 elif)

3.             Hükmü, caizdir.

Yorumlar

EN ÇOK OKUNANLAR

KUR'ÂN-I KERİM'İ DOĞRU VE GÜZEL OKUMA: TECVİD (1. VE 2. HAFTA)

KUR'ÂN-I KERİM'İ DOĞRU VE GÜZEL OKUMA: TECVİD  HARFLERİN MAHREÇLERİNİN TELAFFUZU 1- Kur’ân-ı Kerim’in  kendine has usulü ve fonetiği  vardır. Buna uygun olarak okunması için ise  harflerin mahreçlerini tam ve doğru olarak telaffuz etmek  gerekir. Bu yüzden Müslümanlar, Kur’ân da harflerin mahreçleri hususunda ki eğitime önem vermişler ve  tashih-i huruf ismi verilen eğitim yöntemini  geliştirmişlerdir. 2- Tashih-i huruf dersi  fem-i muhsin  ismi verilen kişiden alınmalıdır. 3- Kur'ân harflerinin   mahreç bölgesi üçtür; Dil (diş/damak), Dudak, Boğaz. 4- Mahreç bölgelerinden boğaz,  kendi içerisinde boğazın ağza yakın olan kısmı (çıkan harfleri غ خ), boğazın orta kısmı (çıkan harfleri ح ع) ve boğazın ağza uzak olan kısmı (çıkan harfleri ا ه)  şeklinde 3 bölüme ayrılmaktadır. 5- Mahreç bölgelerinden olan  dudak bölgesinden ise üst ön dişlerin ucu ile alt dudağın içinin ısırılmasıyla ف, dudakların öne toplanmasıyla و, dudaklar...

KUR'ÂN OKUMAYA GİRİŞ (1.HAFTA)

KUR'ÂN OKUMAYA GİRİŞ HARFLER VE ÖZELLİKLERİ 1- Harfler ve İsimleri 1- Kur’ân-ı Kerim’in  Arapça  indirilmiş bir kitap olup  Allah kelamıdır. 2- Kur’ân-ı Kerim’in  harflerinin tamamı 28 tanedir ve sessiz  harftir. Bu nedenle okunabilmesi için sesli harf görevi gören harflerin altında ve üstünde  harekeler  ismi verilen işaretler yer almaktadır. İlerleyen konularda bunları göreceğiz. 3- Aşağıdaki tabloda  Kur’ân harflerinin isimleri ve seslendirmeleri  vardır.  Türkçesi olarak yazılan kısım yaklaşık sesidir.  Sesler  tam olarak hocadan öğrenilecektir. 2- Harflerin Yazılışları   (Başta-Ortada-Sonda) 1- Arapça ’da kelimeleri oluşturan harfler,  çoğunlukla bir önceki bir sonrakine birleştirilerek  yazılır. Bu nedenle harflerin kelime içindeki yerine göre  yazılış biçimleri (bitişmemiş hali, kendinden sonraki ile bitişmiş hali, kendinden önceki ile bitişmiş hali ve hem kendinden önce hem de kendinden son...

HARFLERİN OKUNUŞU (2.HAFTA)

HARFLERİN OKUNUŞU 1- Harekeler: Üstün, Esre, Ötre 1- Kur’ân-ı Kerim’in  harflerinin tamamı sessiz  harftir. Bu nedenle okunabilmesi için sesli harf görevi gören harfin altında ve üstünde  harekeler  ismi verilen işaretler yer almaktadır. Bunlar üç tanedir;  Ø Fetha (Üstün);  ince sese e-a arası kalın sese ise –a sesi verir. (Harfin üzerinde tek çizgi halinde). Dudaklar normal halinde söylenir.  Harflerin fethalı okunuşu; Örnek1; Ø Kesra  (Esre);  ince sese -i sesi kalın sese ise -ı-i arası ses verir. (Harfin altında tek çizgi halinde). Dudaklar geride söylenir.  Harflerin kesralı okunuşu; Örnek1; Ø Damme (Ötre); ince sese u-ü arası, kalın sese ise u sesi verir. (Harfin üzerinde kurdele halinde bulunur. Dudaklar önde söylenir. Harflerin dammeli okunuşu;  Örnek1; 2- Harflerin Cezmli  Okunuşu 1- Kendisine  sükun  denilen ve bulunduğu harfi  sakin  haline getiren (bulunduğu harfe de  sakin harf  denir...