Ana içeriğe atla

SAYI BAKIMINDAN İSİMLER

 İMAM HATİP ORTAOKULU DERSLERİM

SAYI BAKIMINDAN İSİMLER

Sayı bakımından kelimeler kendi içerisinde 3 gruba ayrılmaktadır;

Ø  Müfred (Tekil)

Ø  Müsenna / Tesniye (İkil)

Ø  Cem’i (Çoğul)

Müfred

1.     Müfred olan kelime, tekil kelimedir.

2.     İsim olarak kelimenin en yalın halidir.

3.     Öğretmenden veya sözlükten öğrenmek lazım gelir.

Müsenna / Tesniye

1.     Müsenna/Tesniye olan kelime, ikil olan kelimedir. Bu siganın karşılığı Türkçe’de yoktur.

2.     İki varlığa işaret eder.

3.     Müsenna kelime, tekil kelimeden üretilir;

4.     Müsenna kelime yapmak istiyorsak ilk olarak, müfred halinin son harfinin harekesine bakmamız lazımdır.

Ø  Şayet son harfin harekesi Ötre (Damme) ise (Merfu Konumunda ise) formülü;

َانِ-------------

Örnek:           قَلَمٌ  -- قَلَمَانِ

            (İki Kalem)  -- (Bir Kalem)

Ø  Şayet son harfin harekesi üstün (fetha) veya esre (kesra) ise (Mansub veya Mecrur Konumunda ise) formülü;

َينِ-------------

Örnek:      قَلَمٍ – قَلَمَينِ

       (İki Kalem)  -- (Bir Kalem)

Cem’i

1.     Cem’i olan kelime, çoğul olan kelimedir.

2.     Üç veya daha fazla varlığa işaret eder.

3.     Kendi içerisinde Cem’i Müzekker Salim (Düzenli Olarak Müzekker Kelimenin Çoğulu), Cem’i Müennes Salim (Düzenli Olarak Müennes Kelimenin Çoğulu) ve Cem’i Teksir olarak 3 gruba ayrılmaktadır.

4.     Cem’i kelime yapmak istiyorsak ilk olarak, cinsiyetine sonra ise son harfinin harekesine bakmamız lazımdır.

Cem’i Müzekker Salim

1.     Şayet kelime müzekker ise ikinci aşama olarak son harfinin harekesine bakmamız lazım gelir.

Ø  Şayet son harfin harekesi Ötre (Damme) ise (Merfu Konumunda ise) formülü;

ُونَ-------------

Örnek:           مُسْلِمٌ -- مُسْلِمُونَ

   ( Erkek Müslümanlar)  -- (Bir Erkek Müslüman)

 

Ø  Şayet son harfin harekesi üstün (fetha) veya esre (kesra) ise (Mansub veya Mecrur Konumunda ise) formülü;

ِينَ-------------

Örnek:           مُسْلِمٍ -- مُسْلِمِينَ

   ( Erkek Müslümanlar)  -- (Bir Erkek Müslüman)

Cem’i Müennes Salim

1.     Şayet kelime müennes ise ikinci aşama olarak son harfinin harekesine bakmamız lazım gelir.

Ø  Şayet son harfin harekesi Ötre (Damme) ise (Merfu Konumunda ise) formülü;

َاتٌ-------------

Örnek:           مُسْلِمَةٌ – مُسْلِمَاتٌ

   ( Bayan Müslümanlar)  -- (Bir Bayan Müslüman)

 

Ø  Şayet son harfin harekesi üstün (fetha) veya esre (kesra) ise (Mansub veya Mecrur Konumunda ise) formülü;

َاتٍ-------------

Örnek:       مُسْلِمَةٍ – مُسْلِمَاتٍ

   ( Bayan Müslümanlar)  -- (Bir Bayan Müslüman)

Cem’i Teksir

1.     Bu tarz çoğullar, düzensiz çoğullar olup, belli bir kuralı yoktur. Bu denli bunları ya sözlükten ya da öğretmenden öğrenmek gereklidir.

Örnek:           كِتَابٌ  -- كُتُبٌ

دَفْتَرٌ – دَفَاتِرٌ     

Yorumlar

EN ÇOK OKUNANLAR

İMAN VE İSLAM

 İMAN VE İSLAM Kelime-i Tevhid ve Kelime-i Şehadet 1.                Allah’a ve Hz. Muhammed’e karşı inancımızı ifade ettiğimiz ve inancın özü olarak nitelendirilen ifadelere   “ Kelime-i Tevhid”  ve “Kelime-i Şehadet” ismi verilir.  Şayet bir kimse bu sözleri kalben söylerse (dil ve kalp) Müslüman olur. Kelime-i Tevhid 1.                “La İlahe illallah. Muhammedun Rasulullah. (Allah’tan başka ilah yoktur. Muhammed, Allah’ın Rasulüdür)”   ifadesi kelime-i tevhid deyince anlaşılan lafızlardır. Bu sözü söylemiş olan kimse  Allah’ın tek ilah olduğunu ve Hz. Muhammed’in onun kulu ve elçisi olduğunu   kabul etmiştir. 2.                İslam dini, tevhid dinidir;   tek olan Allah’a inanç duyma dinidir.   Tevhid ’in zıddı ise şirktir.   Şirk, Allah’ı ortak koşmak manasına gelmektedir.  3.                Müslümanlar şirkten uzak durmalıdırlar ki bunun için   kelime-i tevhid-i sık sık tekrar etmeliler ve hayatlarına tatbik etmelidirler;   Yüce Allah’ın var olduğunu, bir olduğunu ve her şeyin

İBADET VE İNSAN

İBADET VE İNSAN 1.                İmanın Göstergesi İbadet 1-               İnanmak ve tasdik etmek manasına gelen  iman etmek,  Allah’a, meleklerine, kitaplarına, peygamberlerine, ahiret gününe, kaza ve kadere (hayrın ve şerrin Allah’tan geldiğine) inanmak  manasına gelmektedir.  2-               Teslim olmak manasına gelen   ibadet,  Allah’a kul olmak   demektir. 3-               Kainattaki bütün varlıkların var olma sebebi Allah’tır.   Yani bütün varlıklar, varoluşlarını Allah’a borçludurlar.  O halde onlarda sonsuz bir bağlılıkla Allah’a itaat etmelidirler.  Bu hususta Allah  “Allah’ın yarattığı şeyleri görmüyorlar mı? Onların gölgeleri Allah’a secde ederek ve tevazu ile boyun eğerek sağa-sola dönmektedir”  buyurmaktadır.  4-               Dünyada var olan her bir varlığın bir amacı vardır.   Bu hususta Allah  “Biz gökleri, yeri ve bunlar arasındakileri oyun olsun diye yaratmadık”  buyurmaktadır.  Bu canlılar içerisinde insan da vardır ki onun da dünyada bir görevi vardır.   Allah

KUR'ÂN-I KERİM'İ DOĞRU VE GÜZEL OKUMA: TECVİD (1. VE 2. HAFTA)

KUR'ÂN-I KERİM'İ DOĞRU VE GÜZEL OKUMA: TECVİD  HARFLERİN MAHREÇLERİNİN TELAFFUZU 1- Kur’ân-ı Kerim’in  kendine has usulü ve fonetiği  vardır. Buna uygun olarak okunması için ise  harflerin mahreçlerini tam ve doğru olarak telaffuz etmek  gerekir. Bu yüzden Müslümanlar, Kur’ân da harflerin mahreçleri hususunda ki eğitime önem vermişler ve  tashih-i huruf ismi verilen eğitim yöntemini  geliştirmişlerdir. 2- Tashih-i huruf dersi  fem-i muhsin  ismi verilen kişiden alınmalıdır. 3- Kur'ân harflerinin   mahreç bölgesi üçtür; Dil (diş/damak), Dudak, Boğaz. 4- Mahreç bölgelerinden boğaz,  kendi içerisinde boğazın ağza yakın olan kısmı (çıkan harfleri غ خ), boğazın orta kısmı (çıkan harfleri ح ع) ve boğazın ağza uzak olan kısmı (çıkan harfleri ا ه)  şeklinde 3 bölüme ayrılmaktadır. 5- Mahreç bölgelerinden olan  dudak bölgesinden ise üst ön dişlerin ucu ile alt dudağın içinin ısırılmasıyla ف, dudakların öne toplanmasıyla و, dudakların normal halindeyken kuvvetlice kapanmasıyla ب ve d