Ana içeriğe atla

YENİ DİNİ AKIMLAR

 İMAM HATİP DERSLERİM

YENİ DİNİ AKIMLAR

1. Yeni dinî akımlar, 1970’lerden itibaren yeni bir dinî söylem olarak ortaya çıkan, kendine has inanç, felsefe, etik ve tinselliğe sahip hareketlerdir

2. Yeni dinî hareketlerin ortaya çıkmasına ve yayılmasına etki eden temel unsurlar;

Ø Aşırı dünyevileşme ve rasyonalizmin günümüz insanlarında yarattığı hayal kırıklığı ve manevi tatminsizlik

Ø Değişim ve küreselleşmenin getirdiği yoğun tecrübe ve insanların geleneksel dinlerin dışında yeni dinî söylem arayışları

Ø Kişilerin ruhsal ve toplumsal kabullenme anlamındaki zafiyetleri

Ø Geleneksel anlayışların modern çağda ortaya çıkan yeni ihtiyaçları gidermede ve sorulara cevap vermede yetersiz bulunması ki toplum nezdinde din her daim problem çözücü niteliğe sahiptir

3. Yeni dinî akımların bazı özellikleri:

Ø  Toplumda yaygın olan dinî anlayışa karşı bir tutum içindedirler.

Ø Üyelerini kendi dinî, sosyal ve kültürel anlayışlarını öğreten bir sürece tabi tutarlar.

Ø Karizmatik ve Otoriter bir lider etrafında toplanırlar ve üyeler lidere tam bir teslimiyet içinde olurlar.

Ø Harekete yeni üyeler katmak için misyonerlik faaliyetleri yapılmaktadır.

Ø Birbirinden farklı dinî inanç ve anlayışlar sentezlenerek çağın insanını etkileyecek şekilde sunulur.

Ø Dünyanın sonunun çok yakın olduğu ve insanların yeni döneme hazırlanmaları gerektiği telkin edilir.

Ø Dine akli bir yaklaşımı reddederler

4. Yeni dinî akımlardan Hint-Uzak doğu kökenli akımlar daha çok meditasyon ve yoga gibi bireysel tecrübeleri öne çıkararak aydınlanmanın ve dini tecrübenin yaşanabileceğini ifade ederler.

5. Yeni dini akımlardan Hıristiyanlık kökenli bazı yeni dinî akımlarda intihar etmek de dahil pek çok şiddet unsuru görülmektedir. Örnek;

Ø Jim Jones’un liderliğinde kurulmuş olan Peoples Temple (İnsanların Tapınağı) üyeleri, 1978 yılında Guyana’da (ABD) 276’sı çocuk olmak üzere 918 kişi topluca intihar etmiştir.

Ø 1994 yılında Solar Temple (Güneş Tapınağı) isimli harekete bağlı 74 kişi, dünyada meydana geleceğine inandıkları nükleer savaş felaketini yaşamamak için Kanada ve İsviçre’de aynı anda hayatlarına son vermişlerdir.

Ø 1997’de Heaven’s Gate (Cennetin Kapısı) isimli yeni dinî harekete mensup 39 kişi, aynı yılın mart ayında dünyayı teğet geçeceğine inanılan Halley kuyruklu yıldızının arkasındaki bir uzay gemisinin kendilerini alarak Tanrısal Krallığa ulaştıracağını söyleyerek intihar etmiştir.

6. İntihar hareketleri olarak da isimlendirilen bu inançların şiddete veya intihara başvurmasında bazı faktörler etkili olmuştur. Bunlar;

Ø Sözleri, vaazları ve hareketleriyle insanlar üzerinde etki eden karizmatik bir lidere sahip olmak. Bu husus, bu tür grupların hem yayılmasında hem de lider ne derse onu takip etme yönünde etkili olmaktadır. Böyle bir liderin, şiddete başvurulması yönündeki sözü emir olarak alınabilmektedir.

Ø Dünyanın sonunun çok yakın olması ve "hakiki dünyanın" bir an önce gelmesi için büyük felaketlerin beklenilmesi veya buna öncülük edilmesi. Bazı Evanjelik Hıristiyanların, dünyada büyük savaşlar ve felaketler çıkmasını beklemeleri, bu unsura örnek olarak verilebilir.

Ø Toplumun benimsediği bazı unsurlara aykırı davranışlar nedeniyle sosyal dışlanmışlık ve ötekileştirme, bu grupların şiddete başvurmasında etkili olabilmektedir.

Ø Ekonomik faaliyetlerden uzak durup manevi gelişime odaklanmak gerektiğinin söylenmesine rağmen ticari birtakım ilişkilere giren bu tür grupların, maddi kazançlarına zarar geldiğinde şiddete başvurdukları görülmektedir

Ø Siyasetten uzak durduklarını söylemelerine rağmen siyasi arenada başrol olmak veya siyasi çıkar sağlamak gibi hedeflerine ulaşamadıklarında da bu tür grupların şiddete başvurdukları görülmektedir

 

Yorumlar

EN ÇOK OKUNANLAR

İMAN VE İSLAM

 İMAN VE İSLAM Kelime-i Tevhid ve Kelime-i Şehadet 1.                Allah’a ve Hz. Muhammed’e karşı inancımızı ifade ettiğimiz ve inancın özü olarak nitelendirilen ifadelere   “ Kelime-i Tevhid”  ve “Kelime-i Şehadet” ismi verilir.  Şayet bir kimse bu sözleri kalben söylerse (dil ve kalp) Müslüman olur. Kelime-i Tevhid 1.                “La İlahe illallah. Muhammedun Rasulullah. (Allah’tan başka ilah yoktur. Muhammed, Allah’ın Rasulüdür)”   ifadesi kelime-i tevhid deyince anlaşılan lafızlardır. Bu sözü söylemiş olan kimse  Allah’ın tek ilah olduğunu ve Hz. Muhammed’in onun kulu ve elçisi olduğunu   kabul etmiştir. 2.                İslam dini, tevhid dinidir;   tek olan Allah’a inanç duyma dinidir.   Tevhid ’in zıddı ise şirktir.   Şirk, Allah’ı ortak koşmak manasına gelmektedir.  3.                Müslümanlar şirkten uzak durmalıdırlar ki bunun için   kelime-i tevhid-i sık sık tekrar etmeliler ve hayatlarına tatbik etmelidirler;   Yüce Allah’ın var olduğunu, bir olduğunu ve her şeyin

İBADET VE İNSAN

İBADET VE İNSAN 1.                İmanın Göstergesi İbadet 1-               İnanmak ve tasdik etmek manasına gelen  iman etmek,  Allah’a, meleklerine, kitaplarına, peygamberlerine, ahiret gününe, kaza ve kadere (hayrın ve şerrin Allah’tan geldiğine) inanmak  manasına gelmektedir.  2-               Teslim olmak manasına gelen   ibadet,  Allah’a kul olmak   demektir. 3-               Kainattaki bütün varlıkların var olma sebebi Allah’tır.   Yani bütün varlıklar, varoluşlarını Allah’a borçludurlar.  O halde onlarda sonsuz bir bağlılıkla Allah’a itaat etmelidirler.  Bu hususta Allah  “Allah’ın yarattığı şeyleri görmüyorlar mı? Onların gölgeleri Allah’a secde ederek ve tevazu ile boyun eğerek sağa-sola dönmektedir”  buyurmaktadır.  4-               Dünyada var olan her bir varlığın bir amacı vardır.   Bu hususta Allah  “Biz gökleri, yeri ve bunlar arasındakileri oyun olsun diye yaratmadık”  buyurmaktadır.  Bu canlılar içerisinde insan da vardır ki onun da dünyada bir görevi vardır.   Allah

KUR'ÂN-I KERİM'İ DOĞRU VE GÜZEL OKUMA: TECVİD (1. VE 2. HAFTA)

KUR'ÂN-I KERİM'İ DOĞRU VE GÜZEL OKUMA: TECVİD  HARFLERİN MAHREÇLERİNİN TELAFFUZU 1- Kur’ân-ı Kerim’in  kendine has usulü ve fonetiği  vardır. Buna uygun olarak okunması için ise  harflerin mahreçlerini tam ve doğru olarak telaffuz etmek  gerekir. Bu yüzden Müslümanlar, Kur’ân da harflerin mahreçleri hususunda ki eğitime önem vermişler ve  tashih-i huruf ismi verilen eğitim yöntemini  geliştirmişlerdir. 2- Tashih-i huruf dersi  fem-i muhsin  ismi verilen kişiden alınmalıdır. 3- Kur'ân harflerinin   mahreç bölgesi üçtür; Dil (diş/damak), Dudak, Boğaz. 4- Mahreç bölgelerinden boğaz,  kendi içerisinde boğazın ağza yakın olan kısmı (çıkan harfleri غ خ), boğazın orta kısmı (çıkan harfleri ح ع) ve boğazın ağza uzak olan kısmı (çıkan harfleri ا ه)  şeklinde 3 bölüme ayrılmaktadır. 5- Mahreç bölgelerinden olan  dudak bölgesinden ise üst ön dişlerin ucu ile alt dudağın içinin ısırılmasıyla ف, dudakların öne toplanmasıyla و, dudakların normal halindeyken kuvvetlice kapanmasıyla ب ve d