Ana içeriğe atla

SÜRYANİ KİLİSESİ

İMAM HATİP DERSLERİM  

SÜRYANİ KİLİSESİ

1. Süryani kilisesi kökenini Havari Thomas’a dayandırır. Süryani kelimesi, Asurcadan türemiştir ki Asurlular manasına gelmektedir. Süryaniler 451 yılında yapılan Kadıköy Konsili’ni tanımayarak, Hristiyanlık içerisinde bağımsız bir kol olarak günümüzde varlıklarını sürdürmektedirler.

2.  Süryaniler, 5. yüzyılda Doğu Süryanileri (Nesturiler) ve Batı Süryanileri (Yakubiler) şeklinde ikiye ayrılmışlardır.

3. Nesturiler’in lideri Nestorius (ö. 451), Hz. İsa’da ilahî ve insani olmak üzere iki ayrı tabiat bulunduğunu ve bunların birbirine karışmadığını, Hz. Meryem’in Tanrı annesi (theotokos) değil insan annesi (antropokos) olarak isimlendirilebileceğini iddia etmektedir. İlk zamanlarda Urfa, Nesturilerin merkezliğini yapmış iken zamanla Nesturiler, Arabistan, Hindistan ve Çin’de yayılmıştır.

4. Batı Süryanilerini (Yakubiler), Yakub Baradaeus (ö. 578) kurmuştur. Yakubiler, Hz. İsa’da hem tanrısal hem de insani tabiatın birleşerek yeni bir tabiat oluşturduğuna (Miafizit Öğretisi) inanırlar. Ayrıca Yakubiler, Meryem’e, tanrı annesi denilebileceğini iddia ederler.

5. Günümüzde Süryani deyince kastedilen Yakubilerdir. 18. ve 19. Yüzyıl içerisinde Katolikler ve Protestanlar Süryanilere yönelik misyonerlik faaliyetinde bulunmuş ve bu çabaları karşılık vermiştir.

Süryani Kilisesini Diğer Kiliselerden Ayıran Farklılıklar

1. Süryani (Yakubi) Kilisesi miafizit görüşü savunur.

2. Süryanilerde ruhban sınıf diyakoz, rahip, piskopos ve patrik adı verilen makamlardan oluşur. Diyakoz ve rahiplerin evlenmesinde sakınca yoktur. Fakat daha üst kademelerde bekarlık esastır.

3. Süryanilerin ana merkezi, 1293’ten 1932'ye kadar Mardin’deki Deyru’z- Zaferan manastırı olmuştur. 1932’de önce Humus’a (Suriye) ardından da 1959’da Şam’a (Suriye) taşınmıştır.

4. İbadetler ve ayinler Süryanice yapılırken yedi sakramentin tümü de kabul edilir.

5. Süryanilikte günde üç vakit, secdenin de olduğu namaza benzer bir ayin yapılır. Ayin sırasında erkekler önde, kadınlar arkada dururlar. Ayin esnasında kadınların başlarının örtülü olması gerekir. Kıble olarak Doğu yönüne dönülür.

6.  Zina ve Tıbbi zorunluluk hariç boşanmak yasaktır.

7. Günümüzde Süryani Kilisesi’ne mensup yaklaşık 5 milyon civarında kişinin olduğu tahmin edilmektedir. Türkiye’de Mardin, İstanbul, Mersin, Diyarbakır’da Süryani Kilisesi’ne mensup 20.000 civarında insan bulunmaktadır.

Yorumlar

EN ÇOK OKUNANLAR

KUR'ÂN-I KERİM'İ DOĞRU VE GÜZEL OKUMA: TECVİD (1. VE 2. HAFTA)

KUR'ÂN-I KERİM'İ DOĞRU VE GÜZEL OKUMA: TECVİD  HARFLERİN MAHREÇLERİNİN TELAFFUZU 1- Kur’ân-ı Kerim’in  kendine has usulü ve fonetiği  vardır. Buna uygun olarak okunması için ise  harflerin mahreçlerini tam ve doğru olarak telaffuz etmek  gerekir. Bu yüzden Müslümanlar, Kur’ân da harflerin mahreçleri hususunda ki eğitime önem vermişler ve  tashih-i huruf ismi verilen eğitim yöntemini  geliştirmişlerdir. 2- Tashih-i huruf dersi  fem-i muhsin  ismi verilen kişiden alınmalıdır. 3- Kur'ân harflerinin   mahreç bölgesi üçtür; Dil (diş/damak), Dudak, Boğaz. 4- Mahreç bölgelerinden boğaz,  kendi içerisinde boğazın ağza yakın olan kısmı (çıkan harfleri غ خ), boğazın orta kısmı (çıkan harfleri ح ع) ve boğazın ağza uzak olan kısmı (çıkan harfleri ا ه)  şeklinde 3 bölüme ayrılmaktadır. 5- Mahreç bölgelerinden olan  dudak bölgesinden ise üst ön dişlerin ucu ile alt dudağın içinin ısırılmasıyla ف, dudakların öne toplanmasıyla و, dudaklar...

KUR'ÂN OKUMAYA GİRİŞ (1.HAFTA)

KUR'ÂN OKUMAYA GİRİŞ HARFLER VE ÖZELLİKLERİ 1- Harfler ve İsimleri 1- Kur’ân-ı Kerim’in  Arapça  indirilmiş bir kitap olup  Allah kelamıdır. 2- Kur’ân-ı Kerim’in  harflerinin tamamı 28 tanedir ve sessiz  harftir. Bu nedenle okunabilmesi için sesli harf görevi gören harflerin altında ve üstünde  harekeler  ismi verilen işaretler yer almaktadır. İlerleyen konularda bunları göreceğiz. 3- Aşağıdaki tabloda  Kur’ân harflerinin isimleri ve seslendirmeleri  vardır.  Türkçesi olarak yazılan kısım yaklaşık sesidir.  Sesler  tam olarak hocadan öğrenilecektir. 2- Harflerin Yazılışları   (Başta-Ortada-Sonda) 1- Arapça ’da kelimeleri oluşturan harfler,  çoğunlukla bir önceki bir sonrakine birleştirilerek  yazılır. Bu nedenle harflerin kelime içindeki yerine göre  yazılış biçimleri (bitişmemiş hali, kendinden sonraki ile bitişmiş hali, kendinden önceki ile bitişmiş hali ve hem kendinden önce hem de kendinden son...

HARFLERİN OKUNUŞU (2.HAFTA)

HARFLERİN OKUNUŞU 1- Harekeler: Üstün, Esre, Ötre 1- Kur’ân-ı Kerim’in  harflerinin tamamı sessiz  harftir. Bu nedenle okunabilmesi için sesli harf görevi gören harfin altında ve üstünde  harekeler  ismi verilen işaretler yer almaktadır. Bunlar üç tanedir;  Ø Fetha (Üstün);  ince sese e-a arası kalın sese ise –a sesi verir. (Harfin üzerinde tek çizgi halinde). Dudaklar normal halinde söylenir.  Harflerin fethalı okunuşu; Örnek1; Ø Kesra  (Esre);  ince sese -i sesi kalın sese ise -ı-i arası ses verir. (Harfin altında tek çizgi halinde). Dudaklar geride söylenir.  Harflerin kesralı okunuşu; Örnek1; Ø Damme (Ötre); ince sese u-ü arası, kalın sese ise u sesi verir. (Harfin üzerinde kurdele halinde bulunur. Dudaklar önde söylenir. Harflerin dammeli okunuşu;  Örnek1; 2- Harflerin Cezmli  Okunuşu 1- Kendisine  sükun  denilen ve bulunduğu harfi  sakin  haline getiren (bulunduğu harfe de  sakin harf  denir...