Ana içeriğe atla

SÜRYANİ KİLİSESİ

İMAM HATİP DERSLERİM  

SÜRYANİ KİLİSESİ

1. Süryani kilisesi kökenini Havari Thomas’a dayandırır. Süryani kelimesi, Asurcadan türemiştir ki Asurlular manasına gelmektedir. Süryaniler 451 yılında yapılan Kadıköy Konsili’ni tanımayarak, Hristiyanlık içerisinde bağımsız bir kol olarak günümüzde varlıklarını sürdürmektedirler.

2.  Süryaniler, 5. yüzyılda Doğu Süryanileri (Nesturiler) ve Batı Süryanileri (Yakubiler) şeklinde ikiye ayrılmışlardır.

3. Nesturiler’in lideri Nestorius (ö. 451), Hz. İsa’da ilahî ve insani olmak üzere iki ayrı tabiat bulunduğunu ve bunların birbirine karışmadığını, Hz. Meryem’in Tanrı annesi (theotokos) değil insan annesi (antropokos) olarak isimlendirilebileceğini iddia etmektedir. İlk zamanlarda Urfa, Nesturilerin merkezliğini yapmış iken zamanla Nesturiler, Arabistan, Hindistan ve Çin’de yayılmıştır.

4. Batı Süryanilerini (Yakubiler), Yakub Baradaeus (ö. 578) kurmuştur. Yakubiler, Hz. İsa’da hem tanrısal hem de insani tabiatın birleşerek yeni bir tabiat oluşturduğuna (Miafizit Öğretisi) inanırlar. Ayrıca Yakubiler, Meryem’e, tanrı annesi denilebileceğini iddia ederler.

5. Günümüzde Süryani deyince kastedilen Yakubilerdir. 18. ve 19. Yüzyıl içerisinde Katolikler ve Protestanlar Süryanilere yönelik misyonerlik faaliyetinde bulunmuş ve bu çabaları karşılık vermiştir.

Süryani Kilisesini Diğer Kiliselerden Ayıran Farklılıklar

1. Süryani (Yakubi) Kilisesi miafizit görüşü savunur.

2. Süryanilerde ruhban sınıf diyakoz, rahip, piskopos ve patrik adı verilen makamlardan oluşur. Diyakoz ve rahiplerin evlenmesinde sakınca yoktur. Fakat daha üst kademelerde bekarlık esastır.

3. Süryanilerin ana merkezi, 1293’ten 1932'ye kadar Mardin’deki Deyru’z- Zaferan manastırı olmuştur. 1932’de önce Humus’a (Suriye) ardından da 1959’da Şam’a (Suriye) taşınmıştır.

4. İbadetler ve ayinler Süryanice yapılırken yedi sakramentin tümü de kabul edilir.

5. Süryanilikte günde üç vakit, secdenin de olduğu namaza benzer bir ayin yapılır. Ayin sırasında erkekler önde, kadınlar arkada dururlar. Ayin esnasında kadınların başlarının örtülü olması gerekir. Kıble olarak Doğu yönüne dönülür.

6.  Zina ve Tıbbi zorunluluk hariç boşanmak yasaktır.

7. Günümüzde Süryani Kilisesi’ne mensup yaklaşık 5 milyon civarında kişinin olduğu tahmin edilmektedir. Türkiye’de Mardin, İstanbul, Mersin, Diyarbakır’da Süryani Kilisesi’ne mensup 20.000 civarında insan bulunmaktadır.

Yorumlar

EN ÇOK OKUNANLAR

İMAN VE İSLAM

 İMAN VE İSLAM Kelime-i Tevhid ve Kelime-i Şehadet 1.                Allah’a ve Hz. Muhammed’e karşı inancımızı ifade ettiğimiz ve inancın özü olarak nitelendirilen ifadelere   “ Kelime-i Tevhid”  ve “Kelime-i Şehadet” ismi verilir.  Şayet bir kimse bu sözleri kalben söylerse (dil ve kalp) Müslüman olur. Kelime-i Tevhid 1.                “La İlahe illallah. Muhammedun Rasulullah. (Allah’tan başka ilah yoktur. Muhammed, Allah’ın Rasulüdür)”   ifadesi kelime-i tevhid deyince anlaşılan lafızlardır. Bu sözü söylemiş olan kimse  Allah’ın tek ilah olduğunu ve Hz. Muhammed’in onun kulu ve elçisi olduğunu   kabul etmiştir. 2.                İslam dini, tevhid dinidir;   tek olan Allah’a inanç duyma dinidir.   Tevhid ’in zıddı ise şirktir.   Şirk, Allah’ı ortak koşmak manasına gelmektedir.  3.                Müslümanlar şirkten uzak durmalıdırlar ki bunun için   kelime-i tevhid-i sık sık tekrar etmeliler ve hayatlarına tatbik etmelidirler;   Yüce Allah’ın var olduğunu, bir olduğunu ve her şeyin

İBADET VE İNSAN

İBADET VE İNSAN 1.                İmanın Göstergesi İbadet 1-               İnanmak ve tasdik etmek manasına gelen  iman etmek,  Allah’a, meleklerine, kitaplarına, peygamberlerine, ahiret gününe, kaza ve kadere (hayrın ve şerrin Allah’tan geldiğine) inanmak  manasına gelmektedir.  2-               Teslim olmak manasına gelen   ibadet,  Allah’a kul olmak   demektir. 3-               Kainattaki bütün varlıkların var olma sebebi Allah’tır.   Yani bütün varlıklar, varoluşlarını Allah’a borçludurlar.  O halde onlarda sonsuz bir bağlılıkla Allah’a itaat etmelidirler.  Bu hususta Allah  “Allah’ın yarattığı şeyleri görmüyorlar mı? Onların gölgeleri Allah’a secde ederek ve tevazu ile boyun eğerek sağa-sola dönmektedir”  buyurmaktadır.  4-               Dünyada var olan her bir varlığın bir amacı vardır.   Bu hususta Allah  “Biz gökleri, yeri ve bunlar arasındakileri oyun olsun diye yaratmadık”  buyurmaktadır.  Bu canlılar içerisinde insan da vardır ki onun da dünyada bir görevi vardır.   Allah

KUR'ÂN-I KERİM'İ DOĞRU VE GÜZEL OKUMA: TECVİD (1. VE 2. HAFTA)

KUR'ÂN-I KERİM'İ DOĞRU VE GÜZEL OKUMA: TECVİD  HARFLERİN MAHREÇLERİNİN TELAFFUZU 1- Kur’ân-ı Kerim’in  kendine has usulü ve fonetiği  vardır. Buna uygun olarak okunması için ise  harflerin mahreçlerini tam ve doğru olarak telaffuz etmek  gerekir. Bu yüzden Müslümanlar, Kur’ân da harflerin mahreçleri hususunda ki eğitime önem vermişler ve  tashih-i huruf ismi verilen eğitim yöntemini  geliştirmişlerdir. 2- Tashih-i huruf dersi  fem-i muhsin  ismi verilen kişiden alınmalıdır. 3- Kur'ân harflerinin   mahreç bölgesi üçtür; Dil (diş/damak), Dudak, Boğaz. 4- Mahreç bölgelerinden boğaz,  kendi içerisinde boğazın ağza yakın olan kısmı (çıkan harfleri غ خ), boğazın orta kısmı (çıkan harfleri ح ع) ve boğazın ağza uzak olan kısmı (çıkan harfleri ا ه)  şeklinde 3 bölüme ayrılmaktadır. 5- Mahreç bölgelerinden olan  dudak bölgesinden ise üst ön dişlerin ucu ile alt dudağın içinin ısırılmasıyla ف, dudakların öne toplanmasıyla و, dudakların normal halindeyken kuvvetlice kapanmasıyla ب ve d