Ana içeriğe atla

MUSEVİ HAHAMBAŞILIĞI

İMAM HATİP DERSLERİM

 MUSEVİ HAHAMBAŞILIĞI

1. Türkiye’deki Yahudilere Musevi denir.

2. Haham kelimesi sözlük anlamı olarak İbranice ve Aramice’de "bilge, yetenekli kişi" anlamına gelmektedir. Terim olarak ise Tanah (Yahudi Kutsal Kitabı) ve Talmud (Tanah’ın yorumu, tefsiri) üzerinde yeterli eğitimi alıp sonrasında belirli bir Yahudi cemaatine ruhani önderlik yapan kişiye denilir. Bir başka deyişle Musevi din adamıdır.

3. Hahamların görevleri;

Ø    Dinî konularda öğreticilik

Ø    Sinagogun idaresi, ayinleri, evlilik, cenaze gibi merasimleri yönetme

Ø    Vaaz ve irşad gibi görevleri

Ø    Bununla birlikte hahamlığı, Hıristiyanlık’taki ruhban sınıfı olarak düşünmek yanlış olur. Hahamlar kendi işleriyle meşgul olmakla beraber dinî görevleri de yerine getirebilir. Günümüzde Ortodoks Yahudilik kadınların haham olmasını uygun bulmaz. Fakat Reformist Yahudilerde kadın hahamlar vardır.

4. Yahudiler yaşadıkları hemen hemen her ülkede Yahudilerin çıkarlarını korumak, dinî yaşayışlarını yönlendirmek ve Yahudi olmayan yönetimlerle Yahudi cemaatleri arasındaki ilişkileri düzenlemek gibi birtakım gerekçelerle hahambaşılıklar kurmuşlardır.

5. Günümüzdeki en önemli hahambaşılık İsrail içeresindedir. Ancak şunu belirmek gerekir ki dünyadaki tüm Yahudilerin bağlı olduğu bir hahambaşılık makamı yoktur.

6. Osmanlı İmparatorluğu’nda hahamlık resmî bir makam olarak 1835 yılında tanınmıştır. Çünkü Osmanlı’da gayrimüslim unsurlar "millet" sistemi ile yönetilmekteydi. Bu sisteme göre Yahudilere ve diğer tüm azınlıklara din, dil, eğitim ve özel iç hukukları hususunda bir takım serbestlik verilmiş ve bunların sevk ve idaresi ilgili dinî grubun liderine bırakılmıştı. Onların çözemedikleri hususlarda Osmanlı Devleti'nin hukuku devreye girmekteydi.

7. Günümüzde Türkiye’de Beyoğlu’nda hahambaşılık, görevini icra etmeye devam etmektedir.

NOT: II. Beyazıt, 1492 yılında Elhamra Kararnamesi ile (Endülüs Emevî devletini İspanya toprakları üzerinde hakimiyetinin bitmesiyle birlikte Yahudilerin soykırıma uğraması) İspanya’yı terk etmek zorunda bırakılan Yahudilere kucak açmış; Kemal Reis komutasında Osmanlı donanmasını İspanya’ya göndererek, 150 bin Yahudi’nin güvenle, Osmanlı topraklarına ulaşmasını sağlamıştır.

Yorumlar

EN ÇOK OKUNANLAR

KUR'ÂN-I KERİM'İ DOĞRU VE GÜZEL OKUMA: TECVİD (1. VE 2. HAFTA)

KUR'ÂN-I KERİM'İ DOĞRU VE GÜZEL OKUMA: TECVİD  HARFLERİN MAHREÇLERİNİN TELAFFUZU 1- Kur’ân-ı Kerim’in  kendine has usulü ve fonetiği  vardır. Buna uygun olarak okunması için ise  harflerin mahreçlerini tam ve doğru olarak telaffuz etmek  gerekir. Bu yüzden Müslümanlar, Kur’ân da harflerin mahreçleri hususunda ki eğitime önem vermişler ve  tashih-i huruf ismi verilen eğitim yöntemini  geliştirmişlerdir. 2- Tashih-i huruf dersi  fem-i muhsin  ismi verilen kişiden alınmalıdır. 3- Kur'ân harflerinin   mahreç bölgesi üçtür; Dil (diş/damak), Dudak, Boğaz. 4- Mahreç bölgelerinden boğaz,  kendi içerisinde boğazın ağza yakın olan kısmı (çıkan harfleri غ خ), boğazın orta kısmı (çıkan harfleri ح ع) ve boğazın ağza uzak olan kısmı (çıkan harfleri ا ه)  şeklinde 3 bölüme ayrılmaktadır. 5- Mahreç bölgelerinden olan  dudak bölgesinden ise üst ön dişlerin ucu ile alt dudağın içinin ısırılmasıyla ف, dudakların öne toplanmasıyla و, dudaklar...

KUR'ÂN OKUMAYA GİRİŞ (1.HAFTA)

KUR'ÂN OKUMAYA GİRİŞ HARFLER VE ÖZELLİKLERİ 1- Harfler ve İsimleri 1- Kur’ân-ı Kerim’in  Arapça  indirilmiş bir kitap olup  Allah kelamıdır. 2- Kur’ân-ı Kerim’in  harflerinin tamamı 28 tanedir ve sessiz  harftir. Bu nedenle okunabilmesi için sesli harf görevi gören harflerin altında ve üstünde  harekeler  ismi verilen işaretler yer almaktadır. İlerleyen konularda bunları göreceğiz. 3- Aşağıdaki tabloda  Kur’ân harflerinin isimleri ve seslendirmeleri  vardır.  Türkçesi olarak yazılan kısım yaklaşık sesidir.  Sesler  tam olarak hocadan öğrenilecektir. 2- Harflerin Yazılışları   (Başta-Ortada-Sonda) 1- Arapça ’da kelimeleri oluşturan harfler,  çoğunlukla bir önceki bir sonrakine birleştirilerek  yazılır. Bu nedenle harflerin kelime içindeki yerine göre  yazılış biçimleri (bitişmemiş hali, kendinden sonraki ile bitişmiş hali, kendinden önceki ile bitişmiş hali ve hem kendinden önce hem de kendinden son...

HARFLERİN OKUNUŞU (2.HAFTA)

HARFLERİN OKUNUŞU 1- Harekeler: Üstün, Esre, Ötre 1- Kur’ân-ı Kerim’in  harflerinin tamamı sessiz  harftir. Bu nedenle okunabilmesi için sesli harf görevi gören harfin altında ve üstünde  harekeler  ismi verilen işaretler yer almaktadır. Bunlar üç tanedir;  Ø Fetha (Üstün);  ince sese e-a arası kalın sese ise –a sesi verir. (Harfin üzerinde tek çizgi halinde). Dudaklar normal halinde söylenir.  Harflerin fethalı okunuşu; Örnek1; Ø Kesra  (Esre);  ince sese -i sesi kalın sese ise -ı-i arası ses verir. (Harfin altında tek çizgi halinde). Dudaklar geride söylenir.  Harflerin kesralı okunuşu; Örnek1; Ø Damme (Ötre); ince sese u-ü arası, kalın sese ise u sesi verir. (Harfin üzerinde kurdele halinde bulunur. Dudaklar önde söylenir. Harflerin dammeli okunuşu;  Örnek1; 2- Harflerin Cezmli  Okunuşu 1- Kendisine  sükun  denilen ve bulunduğu harfi  sakin  haline getiren (bulunduğu harfe de  sakin harf  denir...