İMAM HATİP DERSLERİM
NAS SURESİ VE TEFSİRİ
Nas Suresi;
1. Kur’ân’ın 114. Suresidir.
2. İsmini ilk ayette yer alan en-nas kelimesinden almıştır.
3. Toplamda 6 ayetten meydana gelmektedir.
4. Bu sure yapı, üslup, mahiyet, maksat ve sebeb-i nüzul
açısından Felak Suresi ile bütünleşmektedir.
قُلۡ أَعُوذُ بِرَبِّ ٱلنَّاسِ١
مَلِكِ ٱلنَّاسِ٢ إِلَٰهِ ٱلنَّاسِ٣ مِن شَرِّ ٱلۡوَسۡوَاسِ ٱلۡخَنَّاسِ٤ ٱلَّذِي
يُوَسۡوِسُ فِي صُدُورِ ٱلنَّاسِ٥ مِنَ ٱلۡجِنَّةِ وَٱلنَّاسِ٦
«De ki: "İnsanlardan ve cinlerden ve insanların gönüllerine vesvese veren o sinsi vesvesecinin şerrinden, insanların Tanrısı, insanların Hükümranı ve insanların Rabbi olan Allah'a sığınırım."
1. el Vessas kelimesi “şüphe, tereddüt, gizli fısıltı, boş kuruntu,
gereksiz yere meşgul eden düşünce” manasına gelmektedir.
2. Hannas kelimesi “geride kalan, yakalayan, gizlice sokulan” manasına gelmektedir.
3. Sadr kelimesi “göğüs, kalp ve akıl” manasına gelmektedir.
4. el Cinnet kelimesi “cinler topluluğu” manasına gelmektedir.
5. Surenin birinci kısmı olan
ilk üç ayet Allah’a sığınmayla alakalıdır ve bu ayetlerde
insanlar kelimesi 3 defa tekrarlanmıştır. Bu tekrarların her birinde Allah ile iletişimin farklı bir boyutuna değinilen
Rab, Melik ve İlah kelimeleri seçilmiştir.
6. Rab kelimesi “yaratan, terbiye eden ve ihtiyaçları gideren” manasına gelirken Melik kelimesi “insanların hâkimi, onlara buyruklar veren” manasına gelmektedir. İlah kelimesi ise “tapınılacak yegâne varlık” manasına gelmektedir.
7. Surenin ikinci kısmında Allah’a sığınılacak bazı şeylere dikkat çekilmektedir;
Ø
Sinsice kötülüğe sürükleyen cinlerin ve insanların
şerri
Ø Şeytanların ve onlara benzeyen insanların şerri
8. “İnsanlardan ve cinlerden vesveseciler”
şeklindeki ifadeye sadece bu surede rastlarız ve her iki kelime de çoğul olarak kullanılmıştır. Bu kelimelerin ortak noktaları
“insanların kalplerine şüphe düşürmek,
akıllarını karıştırarak anlamsız düşüncelerle meşgul etmek ve yıpratmaktır.” Bunlar
vesveseyi, bir sanat haline getirmiş, çeşitli
sinsi yollarla icra ederler.
9. Cin
ehlinden olan şeytanlar, görünmeyen varlıklar
olduğu için böyle bir işi
kolayca yapabilirler. Fakat bir kimsenin Allah ve yapacağı doğru işler ile
alakalı kalbine ve aklına şüpheler bırakan ve bunu da sinsi yollarla uygulayan insan da şeytan ile aynı kategoriye girmiştir. Onun için
ikisi birlikte anılmıştır.
10. Esasında
insanın iman ve amel konusunda asıl düşmanı
şeytandır, fakat öyle insanlar var ki şeytanı bile geride bırakacak metotlar
ile insanları yoldan çıkarır. İşte
şeytanların ve onlara benzeyen insanların şerrinden korunmak için Allah’a sığınmak gerekir.
11. Sonra
da iman, amel ve ahlakı sağlamlaştırarak ve
güzelleştirerek onlara üstün gelmeye
çalışmalıdır.
12. İnsan-Allah ilişkisi dediğimizde
çok genel bir ilişkiyi anlatırız. Fakat Rab-kul ilişkisi çok özel bir ilişkidir. Rab-kul ilişkisi kısaca, Allah ile O’na inanan, tapan ve O'ndan yardım isteyen, O’nu
Rab edinen insan ilişkisi demektir. Felak ve Nâs sureleri işte bu özel durumu
anlatır.
13. Felak
ve Nas Sureleri Hz. Peygamber’in şahsında öğretilen
sığınma duaları onun ümmetine öğretilmiş, dolayısıyla onların da bu sığınmayı
yapmaları istenmiştir. Böylece
birçok ayette olduğu gibi Kur’an’ın ilk
suresinde de son iki suresinde de bu ince nokta perçinlenmiştir.
14. Konuya
ilişkin bir incelik de şudur;
Ø
Kur’an-ı
Kerim’in hem nüzul sırasına göre ilk inen Alak suresi 1. ayette ve son inen
sure olan Nasr suresinin son ayetinde hem de normal sıralamada ilk ve son
ayette Rabbe sığınma ve onun yardımı söz
konusu edilir. Allah’a sığınmanın
gerekçesi çok açıktır. İnsan bu dünyada sahip
olduğu yetenekleri, makamı, serveti vs. ile hayatını devam ettirebilir. Fakat
İslam'a göre insan sadece dünya, maddi varlık ile sınırlı değildir. Her şeyden
önce bir dünya hayatı bir de ahiret hayatı vardır. Yine o, dünyaya kendi başına
gelmemiş, her şeyi kendi çabası ile elde etmemiştir. Onu yaratan, çeşitli imkân
ve yeteneklerle donatan, çalıştığında onun karşılığını veren bir Yüce Kudret
vardır. İşte O, Allah’tır. O, insandan sadece gösterdiği yolda yürümesini, kendisini unutmamasını ister.
Onu unutmamanın, ilişkiyi sıcak tutmanın yollarından birisi de Rabbine teşekkür
etmesi, O’nu yüceltmesi, dua etmesi ve O’na sığınmasıdır.
Yorumlar
Yorum Gönder