Ana içeriğe atla

SİHİZM

 İMAM HATİP DERSLERİM

SİHİZM

1- Sihizm ’in Tarihçesi

1. Sihizm, Hindistan’da Hindu bir ailenin çocuğu olarak dünyaya gelen Guru Nanak’ın öğretileri etrafında şekillenen bir dindir.

2. Nanak sonrası Sihizm’in gelişiminde guru yani öğretmen anlamına gelen liderler etkili olmuştur.

3.  Sihizm’de babadan oğula geçen ve ölmeden önce kimin guru olarak tayin edildiği bir sistem söz konusudur.

4. Nanak sonrası Sihizm’de etkili olan 9 guru vardır;

Ø    Guru Angad, Pencabi yazısını oluşturdu

Ø    Guru Ram Das, kutsal şehir Amritsar’ı kurdu

Ø    Guru Aryan Dev, Amritsar’da bir altın tapınak inşa ettirdi

Ø    Guru Adi Granth, Guru Aryan Dev’in Amritsar’da ki inşa ettirdiği altın tapınağa son şeklini verdi

Ø    Guru Gobind Sing, Khalsa Teşkilatını kurdu.

Ø    Guru Sing (Son Guru), tüm oğulları öldürülünce kendisinden sonra insan suretinde bir guru gelmeyeceğini artık kutsal kitap Adi Grant’ın Guru olduğunu ilan etmiştir. Bu nedenden ötürü kutsal kitaplarına aynı zamanda “Guru Grant Sahip” ismi verilir.

NOT:

Khalsa Teşkilatı: 10. Guru Gobind Sing tarafından kurulan askeri, dini ve siyasi bir teşkilattır. Amrit Sanskar adı verilen bir tören ile buraya katılan her kişi, isminin sonuna erkek ise Singh, bayan ise Kaur lakabını alır.

2. Sihizm’de İnanç, Ritüeller, Semboller ve Kutsal Mekânlar

2.1. Tanrı Anlayışı:

1.  İslam’ın da etkisiyle Sihizm, Tanrı’nın mutlak tekliğini (monoteizmi) kabul eder. Bundan dolayı tanrının tasvir edilmesini (resim veya heykellerle) reddederler. (Örnek: Guru Nanak – Hindular ve Ganj Nehrinde Tanrı’ya Su Atma)

2.Sihizmde tek Tanrı’nın sembolü Ik Onkar’dır.

2.2. Kutsal Kitap Anlayışı:

1.Sihlerin kutsal kitabına, Adi Granth veya Guru Granth Sahib denir. Yaşayan guru olarak görüldüğü için Adi Granth’a, insan bir guruya gösterilen saygı ve davranışlar yapılır.

2.3. Kast Sistemi:

1. Sihizm de kast sistemine karşılık söz konusudur. Onlara göre insanlar hangi ırk ya da cinsten olursa olsun eşittirler.

2.4. Tenasüh

1. Sihler, Tenasüh ile ruhların bir bedenden başka bedene geçtiğine inanırlar.

2.5. Karma inanışı

1. Ne Ekersen Onu Biçersin” olarak formülize edilen ve kişinin bu dünyadaki ve sonraki hayatındaki konumunu tamamen kendisi belirlediği karma inancı Sihlerde de vardır.

2.6. Kurtuluş İnancı

1. Sihler, cennet veya cehennemin varlığını kabul etmezler. Onlara göre Tanrı’nın mutlak hakikat ve sevgisinde son bulmak bir nevi cenneti; bundan uzaklaşmak ise ebedi döngü olan cehennemi ifade eder.

2. Sihlere göre kurtuluş için kişinin önemli ahlaki esaslarından olan beş hırsız ve beş silaha dikkat edilmesi söylenir.

3. Beş hırsız kibir, öfke, hırs, tutku ve şehvet gibi duygulardan meydana gelmektedir. Bu duyguların insanın bütün iyiliklerini alıp götüreceği inancına sahip olduklarından bu duygulara hırsız ismi verişmiştir.

4. Beş silah kanaat, hayırseverlik, şefkat, iyi davranış ve alçak gönüllü olmak gibi davranışlardır. Bu davranışların insanı iyiliğe ve güzelliğe götüreceğine inanılır.

2.7. Sihizm’de Ritüeller:
2.7.1. İsim Verme Töreni

1. Çocuk doğduktan kısa bir süre sonra ailesi çocuğa bir isim vermek üzere Sih tapınağında (Gurdvara) bir araya gelir. Dualar edildikten sonra Adi Granth’dan rastgele bir sayfa açılır ve sayfadaki ilk ilahinin ilk harfiyle başlayan bir isim verilir.

2.7.2. Amrit Sanskar

1. Erkek ve kadın Sihlerin, Khalsa teşkilatına girişi anısına yapılan bir törendir. Kişi artık Sihizm’in her türlü emir ve yasaklarından sorumludur.

2.7.3. Evlilik

1. Tek evlilik esastır ve boşanmaya istisnai durumlar hariç izin verilmez.

2.7.4. Tarik

1.  Akhand Yolu olarak adlandırılan bu tören, Adi Granth’ın kesintisiz olarak 48 saat içinde ölüm, doğum, evlilik gibi sebeplerle baştan sona okunmasına denir.

2.7.5. Cenaze

1. Sihler, Hindular gibi ölülerini yakarlar. Cenazenin ardından ağlamak ve ağıt yakmak hoş karşılanmaz.

2.8. Bayramlar:
2.8.1. Vaisaki Bayramı

1. 14 Nisan’da Yeni Yıl için kutlanılır.,

2.8.1. Divali Bayramı

1. Hindu Işıklar Bayramı Sihler tarafından da kutlanır.

2.8.2. Gurpurb Bayramı

1. Guruların doğum ve ölüm günleri anısına kutlanır.

2.9.  Sihizm’de Semboller

1. Her Sihin, günlük yaşamında Kakkas (5K) diye isimlendirilen obje ve sembolleri kendilerinde bulundurması gerekir.

  • Ø   Keş (Saçın kesilmemesi): Tanrının yaratmasındaki mükemmelliğin sembolü olarak görülmektedir.
  • Ø   Kara (Çelik bilezik): Genellikle sağ ele takılan ve Tanrı ile yapılan ahdin sembolü olarak görülen eşyadır.
  • Ø  Kaçha (Pantolonun altına giyilen kısa şort): Zinadan uzak durmanın ve iffetin sembolü olarak bilinir.
  • Ø  Kanga (Tarak): Temizlik, düzen ve intizamın sembolü olarak kendini göstermektedir.
  • Ø  Kirpan (Hançer): Doğruluğun ve hakikatin muhafızı olma sembolü olarak bilinir.

NOT: Sihler saçlarını kesmemelerinden dolayı başörtü kullanmaktadırlar.

3. Sihizm ile Alakalı Genel Bilgiler

1. Sih geleneğinde hac, oruç, sünnet olma ve kurban gibi davranışlar söz konusu değildir. Yine asketizm (inziva), keşişlik, dilencilik ve Hindularda olduğu gibi dul kadınları yakılması gibi uygulamalar söz konusu değildir.

2. Sihizmde Hinduizm olduğu gibi rahiplik sınıfı söz konusu değildir. İslam anlayışında olduğu gibi toplumda en ehil ve saygın kimse ibadet ritüellerini yönetir.

3.Sihizmde alkol, uyuşturucu, sigara ve buna benzer maddelerin kullanımı yasaktır. Ayrıca yalan, dedikodu gibi kötü huylar ise haram davranışlardandır.

4. En önemli Sih tapınağı (En önemli kutsal mekanları aynı zamanda), Pencap eyaletindeki Amritsar’da bulunan Altın Tapınak’tır.

5. Ravidasi, Udasi, Sahajdharis ve Keshadharis isimlerinde 4 meşhur mezhepleri vardır.

6.  Dünya üzerinde 25 milyon nüfusa sahip olup Hindistan, Amerika, Kanada ve İngiltere gibi yerlerde yaygındır.

NOT:




 

Yorumlar

EN ÇOK OKUNANLAR

İMAN VE İSLAM

 İMAN VE İSLAM Kelime-i Tevhid ve Kelime-i Şehadet 1.                Allah’a ve Hz. Muhammed’e karşı inancımızı ifade ettiğimiz ve inancın özü olarak nitelendirilen ifadelere   “ Kelime-i Tevhid”  ve “Kelime-i Şehadet” ismi verilir.  Şayet bir kimse bu sözleri kalben söylerse (dil ve kalp) Müslüman olur. Kelime-i Tevhid 1.                “La İlahe illallah. Muhammedun Rasulullah. (Allah’tan başka ilah yoktur. Muhammed, Allah’ın Rasulüdür)”   ifadesi kelime-i tevhid deyince anlaşılan lafızlardır. Bu sözü söylemiş olan kimse  Allah’ın tek ilah olduğunu ve Hz. Muhammed’in onun kulu ve elçisi olduğunu   kabul etmiştir. 2.                İslam dini, tevhid dinidir;   tek olan Allah’a inanç duyma dinidir.   Tevhid ’in zıddı ise şirktir.   Şirk, Allah’ı ortak koşmak manasına gelmektedir.  3.                Müslümanlar şirkten uzak durmalıdırlar ki bunun için   kelime-i tevhid-i sık sık tekrar etmeliler ve hayatlarına tatbik etmelidirler;   Yüce Allah’ın var olduğunu, bir olduğunu ve her şeyin

İBADET VE İNSAN

İBADET VE İNSAN 1.                İmanın Göstergesi İbadet 1-               İnanmak ve tasdik etmek manasına gelen  iman etmek,  Allah’a, meleklerine, kitaplarına, peygamberlerine, ahiret gününe, kaza ve kadere (hayrın ve şerrin Allah’tan geldiğine) inanmak  manasına gelmektedir.  2-               Teslim olmak manasına gelen   ibadet,  Allah’a kul olmak   demektir. 3-               Kainattaki bütün varlıkların var olma sebebi Allah’tır.   Yani bütün varlıklar, varoluşlarını Allah’a borçludurlar.  O halde onlarda sonsuz bir bağlılıkla Allah’a itaat etmelidirler.  Bu hususta Allah  “Allah’ın yarattığı şeyleri görmüyorlar mı? Onların gölgeleri Allah’a secde ederek ve tevazu ile boyun eğerek sağa-sola dönmektedir”  buyurmaktadır.  4-               Dünyada var olan her bir varlığın bir amacı vardır.   Bu hususta Allah  “Biz gökleri, yeri ve bunlar arasındakileri oyun olsun diye yaratmadık”  buyurmaktadır.  Bu canlılar içerisinde insan da vardır ki onun da dünyada bir görevi vardır.   Allah

KUR'ÂN-I KERİM'İ DOĞRU VE GÜZEL OKUMA: TECVİD (1. VE 2. HAFTA)

KUR'ÂN-I KERİM'İ DOĞRU VE GÜZEL OKUMA: TECVİD  HARFLERİN MAHREÇLERİNİN TELAFFUZU 1- Kur’ân-ı Kerim’in  kendine has usulü ve fonetiği  vardır. Buna uygun olarak okunması için ise  harflerin mahreçlerini tam ve doğru olarak telaffuz etmek  gerekir. Bu yüzden Müslümanlar, Kur’ân da harflerin mahreçleri hususunda ki eğitime önem vermişler ve  tashih-i huruf ismi verilen eğitim yöntemini  geliştirmişlerdir. 2- Tashih-i huruf dersi  fem-i muhsin  ismi verilen kişiden alınmalıdır. 3- Kur'ân harflerinin   mahreç bölgesi üçtür; Dil (diş/damak), Dudak, Boğaz. 4- Mahreç bölgelerinden boğaz,  kendi içerisinde boğazın ağza yakın olan kısmı (çıkan harfleri غ خ), boğazın orta kısmı (çıkan harfleri ح ع) ve boğazın ağza uzak olan kısmı (çıkan harfleri ا ه)  şeklinde 3 bölüme ayrılmaktadır. 5- Mahreç bölgelerinden olan  dudak bölgesinden ise üst ön dişlerin ucu ile alt dudağın içinin ısırılmasıyla ف, dudakların öne toplanmasıyla و, dudakların normal halindeyken kuvvetlice kapanmasıyla ب ve d