İMAM HATİP DERSLERİM
KONFÜÇYANİZM
1. Konfüçyanizm’in Tarihçesi
1. Konfüçyanizm, MÖ
6. yüzyılda Çin’de ortaya çıkan ve Konfüçyüs’ün öğretilerinden yola çıkarak
geliştirilen ahlak temelli bir dindir.
2. Konfüçyüs, Çin’in etkili düşünürlerinden olmasına karşı hayatı ile
alakalı fazla malumat eserlerde mevcut değildir. Rivayete
göre Konfüçyüs, Zhou Hanedanlığı döneminde MÖ
551-479 yılları arasında yaşamıştır.
3. Hayatının ilk yıllarında yoksul bir hayat sürmesine rağmen öğrenme merakı sayesinde
kendisini geliştirmiştir. Özellikle
sanat, müzik ve Çin’in kadim kültür ve
düşüncesi konusunda bir hayli istekli olmuştur ve müziğin ahlaki bir yanı
olduğunu düşünmüştür. Yaşamış
olduğu dönemin siyasi ve toplumsal sorunlarından
kurtuluşun, Çin’in geleneksel değerlerine tekrar dönüşle mümkün olduğunu kanısına varmıştır.
4. Konfüçyüs düşüncelerini yaymak adına 12 yıl boyunca Çin’in değişik bölgelerinde birbiriyle savaşan
ve hüküm süren kralları etkilemek adına dolaşmıştır. Fakat görüşlerine itibar eden kimseyi bulamayınca kendi ülkesine dönmüş ve hayatının son 5
yılını meşhur kitaplarını yazma, öğrenci yetiştirmek ile geçirmiştir. Ölümü ile birlikte öğretileri hızla yayılmış ve
mezarı ziyaret yeri olmuştur.
5. Konfüçyüs’ün öğretileri 2500 yıl boyunca Çin’in tarihi ve kültürünü derinden
etkilemiştir. Öğretiler ile ulaşılmak istenen amaç sosyal düzen ve sağlam bir toplum
inşası olmuştur.
6. Kültür Devrimi (1966-1976) sonrasında Konfüçyanizm devrim karşıtı ilan edilerek yasaklanmıştır.
7. Konfüçyanizm’in Kronolojik
Tarihi;
Ø
MÖ 1046-221 Zhou Hanedanlığı
1. Savaşan Devletler Dönemi (MÖ 478-221): Beyliklerin üstünlük sağlamak için
birbirleriyle savaştı ve böylece iç çatışmalar arttı. Bunun sonucunda ise ahlaki değerler zayıflamıştır.
2. Yüz Düşünce Okulu: Çağın sorunlarına çözüm arayışında yüzlerce düşünce okulu ortaya çıkmıştır.
3. Konfüçyüs
bu dönemde yaşadı ve öğretilerini yaymıştır.
Ø
MÖ 221-206 Çin Hanedanlığı
1. Beylikler
Savaşı'nı Çin Hanedanlığı kazanmıştır.
2. Katı bir yönetim tarzı benimsemiştir.
3. Konfüçyanizm yasaklamış, bu dine ait kitaplar yakılmış ve bilginleri
öldürülmüştür
Ø
MÖ 206 MS 225 Han Hanedanlığı
1. Daha huzurlu ve özgür bir ortam sağlanmıştır.
2. Konfüçyanizm
Çin’in resmî dini olmuştur.
3. Konfüçyüs
için mabed inşa edilmiş ve onun adına kurban
törenleri başlanmıştır.
Ø
MS 960 – 1644 Han Hanedanlığı
1. Konfüçyanizm’in
devlet dini olma özelliği devam etmiştir.
Ø
MS 1893 – 1976 Mao Zedong Dönemi
1. Hanedanlıklar Dönemi sona ermiştir.
2. 1912’de
Konfüçyanizm devlet dini olmaktan
çıkartılmıştır.
3. Kültür Devrimi (1966-1976) sonrasında Konfüçyanizm devrim karşıtı
ilan edilerek yasaklanmıştır
Ø
MS 1976-2017 Modern Dönem
1. Konfüçyanizm
Çin’de oldukça zayıflamıştır.
2. Konfüçyüsçü
düşünceyle Batı felsefesini birleştiren yeni
Konfüçyüsçülük akımı ortaya çıkmıştır.
3. Tayland ve Tayvan gibi ülkelerde daha yaygındır.
2- Konfüçyanizm’de İnanç, Ritüeller, Semboller ve Kutsal
Mekânlar
1.
Konfüçyanizm’de ahlak ön plandadır. Bu yüzden Tanrı, ruh ve ölüm ötesi gibi
metafizik sorularla neredeyse hiç ilgilenilmemiştir.
2.1- Tanrı Anlayışı
1.
Konfüçyüs, Tanrı hakkında konuşmamıştır. Fakat eski Çin dinindeki Tien (Gök) kavramını, öğretisinde kullanır.
2.
Tien yüce varlık, ahlaki düzenin kaynağı
ve tabiatı düzenleyen güç olarak ifade edilir.
2.2- Ahiret Anlayışı
1. Konfüçyüs, kıyamet ve ahiretten söz etmez. Ona göre öldükten sonraki hayatın iyi olması, kişinin bu dünyadaki
yaşantısına bağlıdır. Bu dünyada iyi olan öte dünyada da iyi olacaktır.
2.3- Kutsal Kitap Anlayışı
1.Konfüçyüs, yaşarken
düşüncelerini yazıya geçirmediği için fikirleri değişmeden günümüze kadar
gelememiştir.
2. Onun düşünceleri büyük oranda, ölümünden sonra öğrencilerinin anlattıklarından yola çıkarak
derlenmiş "Konuşmalar" (Lun Yu) adlı kitapta yer
alır.
3. Konfüçyüs’ün diğer kitapları, Konfüçyüs’ün öğrencilerine okutmak için derlemiş olduğu eski
Çin Metinleridir. Bu metinler
Han Hanedanlığı döneminde Konfüçyanizm’in
kutsal kitabı olarak kabul görmüştür.
2.4- Ahlak Anlayışı
2.4.1- Beş Temel
İlişki
Konfüçyüs’ün amacı insanlar arasında uyumlu bir ilişkiyle
yöneltilen sağlıklı ve ideal bir toplum inşa etmektir. Sağlıklı bir toplumsal
yapı beş temel ilişkinin sağlıklı olmasına
bağlıdır. Beş
temel ilişki, ahlaki
olarak bir kimsenin toplumsal yapıdaki yeri olarak tanımlanmaktadır. Bu ilişkide karşılıklı olmak önemli bir rol oynar. Otoriteye ve büyüklere
saygı ve itaat, küçüklere ise hoşgörü ve merhamet gerekir. Konfüçyanizm’de beş
temel ilişki;
NOT:
Ø Konfüçyüs’e Göre Erdemli Yönetici: "Memleketini
erdemi ile yöneten bir kimse, yerini daima koruyabilen ve bütün yıldızların
kendisine tabi olduğu kutup yıldızı gibidir." (Konfüçyüs, Konuşmalar, C 2, s.1.)
Ø "Eğer halk kanunlarla yönetilir ve
cezalarla yola getirilmek istenirse, onlar kendilerini cezalardan kurtarmaya
çalışacaklar, fakat hiç utanmayacaklardır. Eğer onlar erdemle yönetilir ve
terbiye icaplarıyla yola getirilmek istenirse, utanacaklar ve böylece iyi
olmaya çalışacaklardır." (Konfüçyüs,
Konuşmalar, C 2, s.3)
NOT:
Ø Konfüçyüs’e Göre Üstün İnsan: Konfüçyanizm’in
gayesi, erdemli ve üstün insan yetiştirmektir. Konfüçyüs’e göre insan
özü itibarıyla iyidir. İyilik
öğrenilebilen bir niteliktir. Bu nedenle herkes iyi olabilir. Konfüçyüs’ün
üstün insan tanımında soyluluğu değil, erdemi esas alması bir devrimdir. Ona
göre öğretimde sınıf farkı olmamalıdır. (Konfüçyüs,
Konuşmalar, C 15, s. 38)
Ø "Büyük ve üstün
insan erdemi, küçük insan ise rahatını düşünür. Üstün insan kanunlar üzerinde
kafa yorar, küçük insan ise kendi faydasını arar." (Konfüçyüs, Konuşmalar, C 4, s. 11)
Ø "Büyük ve üstün
insan, daima memnun ve rahattır. Küçük insan ise daima üzüntü ve telaş
içindedir." (Konfüçyüs, Konuşmalar, C
7, s. 36)
Ø Junzi: Konfüçyanizm’de "beyefendi" anlamına gelen bir
terimdir. Junzi, "Kendin için istemediğin
şeyi başkalarına yapma" altın kuralına göre davranan
kimsedir.
ØRen (Doğru Davranış): İnsanlık erdemi demektir. Bütün erdemleri kendisinde barındıran kişi mükemmel insandır.
Konfüçyüs,
erdem (ren) arayan bir kimsenin uyması gereken
kuralları şöyle özetler; “Münasebetsiz
bir şey görmemeli, münasebetsiz bir şey duymamalı ve münasebetsiz bir şey
yapmamalıdır”
Ø İdeal Devlet: Konfüçyüs için ideal bir devlet, ahlaki eğitiminin en üst seviyesine yükselmiş olan ve
"bilge kral" diye isimlendirilen bir hükümdar tarafından yönetilen
devlettir. Yani
Konfüçyüs’e göre devlet ahlaki bir
kurumdur ve hükümdarın da ona göre ahlaki olması gerekir. Bu
denli ona göre hükümdar davranışlarında
halka örnek olmalıdır. Çünkü bir kimsenin başkasını yönetmesi için evvelen kendisini
yönetmesi gerekir. Konfüçyüs’e göre şayet bir devlet adamı beş şeye değer verirse dört şeyden uzak
durur ve devleti iyi yönetir.
2.5. Konfüçyanizm’de Ritüeller
1. Konfüçyanizm’de
bir kişi ritüelleri yerine getirerek erdemli
ve üstün insan olabilir.
2. Ritüeller,
göğe tazim ve atalara tapınma ile Konfüçyüs
adına yılda iki kez düzenlenen törenlerin yerine getirilmesinden ibarettir.
3. Konfüçyanizm’de ruhban sınıfı yoktur. Ayinler devlet memurları tarafından icra
edilmektedir.
4. MÖ 2.yüzyılda Konfüçyüs adına bir mabed inşa edilmiş ve adına
kurbanlar sunulmuştur. Mabetlerde
yapılan törenlere ise 1911 yılında son verilmiştir.
2.6. Konfüçyanizm’de
Semboller
Konfüçyanizm’in simgesidir. Su anlamına gelen işaret, hayatın kaynağını gösterir.
2.7. Konfüçyanizm’de
Kutsal Mekânlar
1.4.3.7.1. Konfüçyüs
Tapınağı
1. Konfüçyüs Tapınağı, Çin’deki "İlk Tapınak"
olarak bilinir. Konfüçyüs’ün doğum yeri olan Shandong eyaletinin Qufu kentinde bulunur.
2. İçerisinde Çin Hanedanlığına ait olan 2100 anıt
tablet bulunmaktadır. Çin’de Konfüçyüs’ü anma
mahiyetindeki en büyük yerdir.
3. Konfüçyüs’ün mezarı ise Konfüçyüs ve ailesine ait olan mezarlıktadır. 2 kilometrelik alanda inşa edilen
mezarlık içinde 100 binden fazla naaş vardır.
Yorumlar
Yorum Gönder