Ana içeriğe atla

İZHAR

 İMAM HATİP DERSLERİM

İZHAR


1- Tanımı

1. İzhâr kelimesinin sözlük anlamı “bir şeyi açıklamak ve ortaya çıkarmak” anlamına gelmektedir. Istılahi manası ise “iki harfin arasını birbirinden uzaklaştırarak ayırmak” denir.

2- Çeşitleri

2.1-Dil İzhârı (İzhâr-ı Lisâni -  İzhâr-ı Halkî – İzhâr-ı Halkiyye)

1.  Dil izhârı, “Tenvin” veya “Sakin Nundan” sonra 6 izhar harfi olan           ا – ح – خ – ع – غ – هharflerinden biri harekeli bir şekilde gelirse oluşan tecvittir. Bu harfleri tek tek ezberlemek zordur. Bu sebeple bu harfler kolay ezberlensin diye bir tekerleme mevcuttur;

Ø    الله – حَيٌّ – خَالِقٌ – عَدْلٌ – غَنِيٌّ – هَادٍ

(ÖRNEK: عَلِيمًا حَكِيمًا ifadesinde “Tenvinden” sonra izhar harfi olan ح harekeli bir şekilde gelmiş ve dil izharı oluşmuştur.)

2.2- Dudak İzhârı (İzhâr-ı Şefevi)

1. Dudak izharı, “Sakin Mimden” sonra “harekeli ب ve “harekeli مharfi dışında bir harfin gelmesi ile oluşan tecvittir.

(ÖRNEK: لَكُمْ دِينُكُمْ ifadesinde “Sakin Mimden” sonra “harekeli ب ve “harekeli م dışında bir harf gelmiş ve dudak izharı oluşmuştur.)

(ÖRNEK: اَمْ لَمْ تُنْذِرْهُمْ ifadesinde “Sakin Mimden” sonra “harekeli ب ve “harekeli م dışında bir harf gelmiş ve dudak izharı oluşmuştur.)

2.3- İzhâr-ı Kameriyye

       1. İzhâr-ı Kameriyye, lâm-ı tariften sonra 14 kamerî harf olan                             “ا- ب – ج – ح – خ – ع – غ – ف – ق – ك – م – و – ه – ي harflerinden birinin harekeli gelmesiyle oluşan izhâr çeşidine denir. Bu harfleri tek tek ezberlemek zordur. Bu sebeple bu harfler kolay ezberlensin diye bir tekerleme mevcuttur;

Ø    اَبْغِ حَجَّكَ وَ خَفْ عَقِمَيهِ

(ÖRNEK: اَلْكِتَابُ ifadesinde “Lâm-ı Tariften” sonra kameri harf olan ك harekeli bir şekilde gelmiş ve İzhâr-ı Kameriyye oluşmuştur.)

(ÖRNEK: اَلْقَمَرُ ifadesinde “Lâm-ı Tariften” sonra kameri harf olan ق harekeli bir şekilde gelmiş ve İzhâr-ı Kameriyye oluşmuştur.)

2.4- İzhâr-ı Kelime-i Vahide

       1. İzhâr-ı Kelime-i Vahide, “Sakin nundan” sonra harekeli و ve ي harfinin gelmesi ve bunların bir kelime içinde vuku bulmasıyla gerçekleşen izhar çeşididir.

(ÖRNEK: اَلدُّنْيَا ifadesinde “Sakin nundan” sonra ي harekeli bir şekilde gelmiş, bunlar ise tek bir kelime içinde vuku bulmuştur. Böylece İzhâr-ı Kelime-i Vahide oluşmuştur.)

 

(ÖRNEK: قِنْوَانٌ ifadesinde “Sakin nundan” sonra و harekeli bir şekilde gelmiş, bunlar ise tek bir kelime içinde vuku bulmuştur. Böylece İzhâr-ı Kelime-i Vahide oluşmuştur.)

3- Yapılış Şekli

1. Dil izhârı yapılırken “Sakin Nun” ve “Tenvin” net bir şekilde ortaya çıkar ve yarım elif miktarı durak yapılarak okuma sağlanır. Sekteye kaçılmamalıdır.

(ÖRNEK: غَنِيٌّ حَمِيدٌ)

2. Dudak izhârı yapılırken, “Sakin Mim” net bir şekilde ortaya çıkar ve yarım elif miktarı durak yapılarak okuma sağlanır. Sekteye kaçılmamalıdır.

(ÖRNEK: عَلَيهِمْ وَكِيلٌ)

3. İzhâr-ı Kâmeriyye yaparken, lâm-ı tarifte yer lâm açık bir şekilde okunur (cezmli olarak) ve lâm-ı tarifin lâmını okuduktan sonra yarım elif kadar bir duraksama yapılır. Sekteye kaçılmamalıdır.

(ÖRNEK: اَلْحَكِيمُ)

4. İzhâr-ı Kelime-i Vahide yaparken, Sakin nun,  net bir şekilde ortaya çıkar ve yarım elif miktarı durak yapılarak okuma sağlanır. Sekteye kaçılmamalıdır.

(ÖRNEK: صِنْوَانٌ)

4- Yapılma Sebebi

1. Dil izhârını meydana getiren Tenvin veya Sakin Nun ile 6 ihfa harfi, Dudak izhârını meydana getiren sakin mim ile be ve mim haricindeki diğer harfler, İzhâr-ı Kameriyyeyi meydana getiren lâm-ı tarif ile kameri harfler ve İzhâr-ı Kelime-i Vahideyi meydana getiren sakin nun ile vav ve ye harfleri mahreç bakımından birbirine uzaktır. Şayet yakın olsalar idğam, orta uzaklıkta olsalar ihfa yapılır. Ama uzak olması hasebiyle izhar yapılır.

5- Hükmü

1.  ا – ح – ع – ه harflerinde izhâr yapmak Vaciptir.

2. İmam Ebu Cafer Kıraatimiz olan Asım Kıraati Hafs Rivayetinin izhar harfi olarak saydığı “خ” ve “غ harfinde de ihfa yapmaktadır. O sebeple deriz ki bu harflerde izhar yapmak caizdir.


Yorumlar

EN ÇOK OKUNANLAR

İMAN VE İSLAM

 İMAN VE İSLAM Kelime-i Tevhid ve Kelime-i Şehadet 1.                Allah’a ve Hz. Muhammed’e karşı inancımızı ifade ettiğimiz ve inancın özü olarak nitelendirilen ifadelere   “ Kelime-i Tevhid”  ve “Kelime-i Şehadet” ismi verilir.  Şayet bir kimse bu sözleri kalben söylerse (dil ve kalp) Müslüman olur. Kelime-i Tevhid 1.                “La İlahe illallah. Muhammedun Rasulullah. (Allah’tan başka ilah yoktur. Muhammed, Allah’ın Rasulüdür)”   ifadesi kelime-i tevhid deyince anlaşılan lafızlardır. Bu sözü söylemiş olan kimse  Allah’ın tek ilah olduğunu ve Hz. Muhammed’in onun kulu ve elçisi olduğunu   kabul etmiştir. 2.                İslam dini, tevhid dinidir;   tek olan Allah’a inanç duyma dinidir.   Tevhid ’in zıddı ise şirktir.   Şirk, Allah’ı ortak koşmak manasına gelmektedir.  3.                Müslümanlar şirkten uzak durmalıdırlar ki bunun için   kelime-i tevhid-i sık sık tekrar etmeliler ve hayatlarına tatbik etmelidirler;   Yüce Allah’ın var olduğunu, bir olduğunu ve her şeyin

İBADET VE İNSAN

İBADET VE İNSAN 1.                İmanın Göstergesi İbadet 1-               İnanmak ve tasdik etmek manasına gelen  iman etmek,  Allah’a, meleklerine, kitaplarına, peygamberlerine, ahiret gününe, kaza ve kadere (hayrın ve şerrin Allah’tan geldiğine) inanmak  manasına gelmektedir.  2-               Teslim olmak manasına gelen   ibadet,  Allah’a kul olmak   demektir. 3-               Kainattaki bütün varlıkların var olma sebebi Allah’tır.   Yani bütün varlıklar, varoluşlarını Allah’a borçludurlar.  O halde onlarda sonsuz bir bağlılıkla Allah’a itaat etmelidirler.  Bu hususta Allah  “Allah’ın yarattığı şeyleri görmüyorlar mı? Onların gölgeleri Allah’a secde ederek ve tevazu ile boyun eğerek sağa-sola dönmektedir”  buyurmaktadır.  4-               Dünyada var olan her bir varlığın bir amacı vardır.   Bu hususta Allah  “Biz gökleri, yeri ve bunlar arasındakileri oyun olsun diye yaratmadık”  buyurmaktadır.  Bu canlılar içerisinde insan da vardır ki onun da dünyada bir görevi vardır.   Allah

KUR'ÂN-I KERİM'İ DOĞRU VE GÜZEL OKUMA: TECVİD (1. VE 2. HAFTA)

KUR'ÂN-I KERİM'İ DOĞRU VE GÜZEL OKUMA: TECVİD  HARFLERİN MAHREÇLERİNİN TELAFFUZU 1- Kur’ân-ı Kerim’in  kendine has usulü ve fonetiği  vardır. Buna uygun olarak okunması için ise  harflerin mahreçlerini tam ve doğru olarak telaffuz etmek  gerekir. Bu yüzden Müslümanlar, Kur’ân da harflerin mahreçleri hususunda ki eğitime önem vermişler ve  tashih-i huruf ismi verilen eğitim yöntemini  geliştirmişlerdir. 2- Tashih-i huruf dersi  fem-i muhsin  ismi verilen kişiden alınmalıdır. 3- Kur'ân harflerinin   mahreç bölgesi üçtür; Dil (diş/damak), Dudak, Boğaz. 4- Mahreç bölgelerinden boğaz,  kendi içerisinde boğazın ağza yakın olan kısmı (çıkan harfleri غ خ), boğazın orta kısmı (çıkan harfleri ح ع) ve boğazın ağza uzak olan kısmı (çıkan harfleri ا ه)  şeklinde 3 bölüme ayrılmaktadır. 5- Mahreç bölgelerinden olan  dudak bölgesinden ise üst ön dişlerin ucu ile alt dudağın içinin ısırılmasıyla ف, dudakların öne toplanmasıyla و, dudakların normal halindeyken kuvvetlice kapanmasıyla ب ve d