Ana içeriğe atla

İHFA BAHSİ

 İMAM HATİP DERSLERİM

İHFA BAHSİ

1- Tanımı

1. İhfa kelimesinin sözlük anlamı “bir şeyi gizlemek ve saklamak” anlamına gelmektedir. Istılahi manası ise “gunneli bir şekilde şeddeden uzak, idğam ve izhar arasında bir okuyuş şekline” denir.

2- Çeşitleri

2.1-Harfin İhfası

2.1.1- Dil İhfası (İhfâ-i Lisâni)

1.  Dil ihfası, “Tenvin” veya “Sakin Nundan” sonra 15 ihfa harfi olan          ت – ث – ج – د – ذ - ز – س – ش – ص – ض – ط – ظ – ف – ق – ك harflerinden biri harekeli bir şekilde gelirse oluşan tecvittir. Bu harfleri tek tek ezberlemek zordur. Bu sebeple bu harfler kolay ezberlensin diye bir tekerleme mevcuttur;

Ø    صف ذا ثنا جود شخص قد سما كرما

ضع ظالما زد تقى دم طالبا فترى     

(ÖRNEK: اِنْ كُنْتُمْ ifadesinde “Sakin Nundan” sonra ihfa harfi olan ك” harekeli bir şekilde gelmiş ve dil ihfası oluşmuştur. Aynı zaman da yine bu ifade de “Sakin Nundan” sonra ihfa harfi olan ت” harekeli bir şekilde gelmiş ve yine dil ihfası oluşmuştur.)

NOT:

Şayet dil ihfası aynı kelime içerisinde vâki olursa aynı zamanda “İhfâ-i Eam” tecvidini, ayrı kelimelerde içinde vâki olursa “İhfâ-i Ehass” tecvidini oluşturur.

(ÖRNEK: مَاءً ثَجَّاجًا ifadesinde “Tenvinden” sonra ihfa harfi olan ث” harekeli bir şekilde gelmiş ve dil ihfası oluşmuştur. Aynı zamanda ayrı kelimelerde dil ihfası oluştuğu için “İhfâ-i Ehass” oluşmuştur.)

(ÖRNEK: مَنْصُورًا ifadesinde “Sakin Nundan” sonra ihfa harfi olan ص harekeli bir şekilde gelmiş ve dil ihfası oluşmuştur. Aynı zamanda aynı kelimede dil ihfası oluştuğu için “İhfâ-i Eam” oluşmuştur.)

2.1.2- Dudak İhfası (İhfâ-i Şefevi)

1.  Dudak ihfası, “Sakin Mimden” sonra “harekeli ب harfi gelmesi ile oluşan tecvittir.

(ÖRNEK: اِنَّ رَبَّهُمْ بِهِمْ ifadesinde “Sakin Mimden” sonra “harekeli ب gelmiş ve dudak ihfası oluşmuştur.)

(ÖRNEK: تَرْمِيهِمْ بِحِجَارَةٍ ifadesinde “Sakin Mimden” sonra “harekeli ب gelmiş ve dudak ihfası oluşmuştur.)

2.2- Harekenin İhfası (İhtilas)

1. Harekeyi zayıf sesle ve hızlıca okuma suretiyle yapılan ihfaya “Harekenin İhfası” ismi verilmektedir.

(ÖRNEK: لاَ تَأْمَنَّاifadesinde Birinci Nun harfinin harekesinde yapılan ihfa bu türdendir.)

3- Mertebesi ve Yapılış Şekli

1. İhfanın Mertebesi “Bir elif” miktarıdır. Diğer bir deyişle “İki harften az bir harften fazladır”.

2. Dil ihfası yapılırken dil damağa ve üst ön dişlere değmez. Dil ile damak ve üst ön dişler arasında hafif boşluk olmalıdır. Ses ise hem ağızdan hem burundan gelmek zorunda ve ince olmalıdır.

(ÖRNEK: اِنْ كُنْتُمْ)

3. Dudak ihfası yapılırken sakin mim 1-1.5 elif miktarı okuyuş hızına göre ağız tamamen kapatılarak tutulur ve sonrasında harekeli be harfine geçilerek tamamlanır.

(ÖRNEK: تَرْمِيهِمْ بِحِجَارَةٍ )

4.               İhtilas yapılırken, ihtilas yapılacak harfin harekesi zayıf sesle ve hızlıca okunmalıdır.

(ÖRNEK: لاَ تَأْمَنَّا)

4- Yapılma Sebebi

1. İhfayı meydana getiren Tenvin veya Sakin Nun ile 15 ihfa harfi mahreç bakımından birbirine orta uzaklıktadır. Şayet yakın olsalar idğam, uzak olsalar izhar yapılır. Ama orta uzaklıkta olması hasebiyle ihfa yapılır.

5- Hükmü

1. İhfa yapmanın hükmü vaciptir.

2. İmam Ebu Cafer izhar harfi olarak saydığımız “خ” ve “غ harfinde de ihfa yapmaktadır. O sebeple deriz ki bu harflerde ihfa yapmak caizdir.


Yorumlar

EN ÇOK OKUNANLAR

İMAN VE İSLAM

 İMAN VE İSLAM Kelime-i Tevhid ve Kelime-i Şehadet 1.                Allah’a ve Hz. Muhammed’e karşı inancımızı ifade ettiğimiz ve inancın özü olarak nitelendirilen ifadelere   “ Kelime-i Tevhid”  ve “Kelime-i Şehadet” ismi verilir.  Şayet bir kimse bu sözleri kalben söylerse (dil ve kalp) Müslüman olur. Kelime-i Tevhid 1.                “La İlahe illallah. Muhammedun Rasulullah. (Allah’tan başka ilah yoktur. Muhammed, Allah’ın Rasulüdür)”   ifadesi kelime-i tevhid deyince anlaşılan lafızlardır. Bu sözü söylemiş olan kimse  Allah’ın tek ilah olduğunu ve Hz. Muhammed’in onun kulu ve elçisi olduğunu   kabul etmiştir. 2.                İslam dini, tevhid dinidir;   tek olan Allah’a inanç duyma dinidir.   Tevhid ’in zıddı ise şirktir.   Şirk, Allah’ı ortak koşmak manasına gelmektedir.  3.                Müslümanlar şirkten uzak durmalıdırlar ki bunun için   kelime-i tevhid-i sık sık tekrar etmeliler ve hayatlarına tatbik etmelidirler;   Yüce Allah’ın var olduğunu, bir olduğunu ve her şeyin

İBADET VE İNSAN

İBADET VE İNSAN 1.                İmanın Göstergesi İbadet 1-               İnanmak ve tasdik etmek manasına gelen  iman etmek,  Allah’a, meleklerine, kitaplarına, peygamberlerine, ahiret gününe, kaza ve kadere (hayrın ve şerrin Allah’tan geldiğine) inanmak  manasına gelmektedir.  2-               Teslim olmak manasına gelen   ibadet,  Allah’a kul olmak   demektir. 3-               Kainattaki bütün varlıkların var olma sebebi Allah’tır.   Yani bütün varlıklar, varoluşlarını Allah’a borçludurlar.  O halde onlarda sonsuz bir bağlılıkla Allah’a itaat etmelidirler.  Bu hususta Allah  “Allah’ın yarattığı şeyleri görmüyorlar mı? Onların gölgeleri Allah’a secde ederek ve tevazu ile boyun eğerek sağa-sola dönmektedir”  buyurmaktadır.  4-               Dünyada var olan her bir varlığın bir amacı vardır.   Bu hususta Allah  “Biz gökleri, yeri ve bunlar arasındakileri oyun olsun diye yaratmadık”  buyurmaktadır.  Bu canlılar içerisinde insan da vardır ki onun da dünyada bir görevi vardır.   Allah

KUR'ÂN-I KERİM'İ DOĞRU VE GÜZEL OKUMA: TECVİD (1. VE 2. HAFTA)

KUR'ÂN-I KERİM'İ DOĞRU VE GÜZEL OKUMA: TECVİD  HARFLERİN MAHREÇLERİNİN TELAFFUZU 1- Kur’ân-ı Kerim’in  kendine has usulü ve fonetiği  vardır. Buna uygun olarak okunması için ise  harflerin mahreçlerini tam ve doğru olarak telaffuz etmek  gerekir. Bu yüzden Müslümanlar, Kur’ân da harflerin mahreçleri hususunda ki eğitime önem vermişler ve  tashih-i huruf ismi verilen eğitim yöntemini  geliştirmişlerdir. 2- Tashih-i huruf dersi  fem-i muhsin  ismi verilen kişiden alınmalıdır. 3- Kur'ân harflerinin   mahreç bölgesi üçtür; Dil (diş/damak), Dudak, Boğaz. 4- Mahreç bölgelerinden boğaz,  kendi içerisinde boğazın ağza yakın olan kısmı (çıkan harfleri غ خ), boğazın orta kısmı (çıkan harfleri ح ع) ve boğazın ağza uzak olan kısmı (çıkan harfleri ا ه)  şeklinde 3 bölüme ayrılmaktadır. 5- Mahreç bölgelerinden olan  dudak bölgesinden ise üst ön dişlerin ucu ile alt dudağın içinin ısırılmasıyla ف, dudakların öne toplanmasıyla و, dudakların normal halindeyken kuvvetlice kapanmasıyla ب ve d