İMAM HATİP DERSLERİM
İDĞÂM BAHSİ
İDĞÂM BAHSİ
1-
İDĞÂM-I MEÂL GUNNE
1.1- Tanımı
1. İdğâm, bir harfi diğerine katmaya denir. Gunne ise genizden gelen ses manasına gelmektedir.
2. İdğâm-ı meâl gunne ise gunne ile bir harfi diğerine katmak manasına gelmektedir.
1.2- Çeşitleri
1.2.1- Tam İdğâm-ı Meâl
Gunne
1. Tam İdğâm-ı Meâl Gunne, “Tenvin” veya “Sakin
Nundan” sonra “م – ن” harflerinden birinin harekeli bir şekilde
gelmesiyle ve bunların ayrı kelimelerde olması ile oluşan tecvittir.
2. Tam İdğâm-ı Meâl Gunneyi oluşturan “Tenvin” veya
“Sakin Nun” ile
“م – ن” harfleri zat ve sıfat itibariyle tamamen
birbirinde kaybolurlar.
(ÖRNEK: “مِنْ
مَاءٍ” ifadesinde “Sakin Nundan” sonra “م” harekeli bir şekilde gelmiş ve bunlar ayrı kelimelerde
bulunmuştur. Bu sebeple tam idğâm-ı meâl gunne oluşmuştur. Burada yer alan sakin
nun ve harekeli “م” harfi zat ve sıfat itibari
tam olarak birbirlerinde kaybolmuştur.)
(ÖRNEK: “يَوْمَئِذٍ
نَاعِمَةٌ” ifadesinde “Tenvinden” sonra “ن” harekeli bir
şekilde gelmiş ve bunlar ayrı kelimelerde
bulunmuştur. Bu sebeple tam idğâm-ı meâl gunne oluşmuştur. Burada yer alan tenvin
ve harekeli “ن” harfi zat ve sıfat itibari
tam olarak birbirlerinde kaybolmuştur.)
1.2.2-
Nâkıs İdğâm-ı Meâl Gunne
1. Nâkıs İdğâm-ı Meâl Gunne, “Tenvin” veya “Sakin
Nundan” sonra “و – ي” harflerinden birinin harekeli bir şekilde
gelmesiyle ve bunların ayrı kelimelerde olması ile oluşan tecvittir.
2. Nâkıs İdğâm-ı Meâl Gunneyi oluşturan “Tenvin” veya
“Sakin Nun” ile “و – ي” harfleri zat ve sıfat itibariyle
tamamen birbirinde kaybolmazlar. Ama “Tenvin”
veya “Sakin Nun” “و – ي” harfleri içinde gunne
sıfatıyla kendilerini hissettirir.
(ÖRNEK: “اَنْ يُوصَلَ” ifadesinde “Sakin Nundan” sonra “ي” harekeli bir şekilde gelmiş ve bunlar ayrı kelimelerde
bulunmuştur. Bu sebeple nâkıs idğâm-ı meâl gunne oluşmuştur. Burada yer alan sakin
nun ve harekeli “ي” harfi zat ve sıfat itibari
tam olarak birbirlerinde kaybolmamış ama “Sakin Nun”, “ي” içerisinde gunne
sıfatı ile kendini göstermiştir.)
(ÖRNEK: “و َ رَعْدٌ وَ بَرْقٌ” ifadesinde “Tenvinden” sonra “و” harekeli bir şekilde gelmiş ve bunlar ayrı kelimelerde
bulunmuştur. Bu sebeple nâkıs idğâm-ı meâl gunne oluşmuştur. Burada yer alan tenvin
ve harekeli “و” harfi zat ve sıfat itibari
tam olarak birbirlerinde kaybolmamış ama “Tenvin”, “و” içerisinde gunne
sıfatı ile kendini göstermiştir.)
1.3- Yapılma Sebebi ve
Mertebesi
1. Tenvin
veya sakin nundan sonra harekeli “ي – م – ن – و” gelmesi ile birlikte Tam veya Nakıs İdğâm-ı Meal gunne yapılmasının sebebi;
Ø
Tenvin veya sakin nun ile “ن” aynıdır
Ø
Tenvin veya sakin nun
ile “م” ve “و” müşterek
sıfatlara aittir
Ø
Tenvin veya sakin nun ile “ي” mahreç
yakınlığına sahiptir
1.
İdğâm-ı Meâl Gunne, 1.5 elif miktarı tutulur. Başka bir deyişle iki harften az bir harften fazla tutulur.
1.4- Yapılış Şekli
1. Tam
idğâm-ı meâl gunne yapılırken, “Tenvin” veya “Sakin
Nun” ile “م – ن” harfleri
tamamen birbiri içinde kaybolur. Bu ise şu şekilde yapılır; Tenvinin teki
açılır veya sakin nun yok sayılır, “م – ن” harflerine ise şedde konur.
(ÖRNEK:
“مَنْ مَالِكٌ”)
2. Nâkıs idğâm-ı meâl gunne yapılırken, “Tenvin” veya “Sakin Nun” ile “و – ي” harfleri tamamen birbiri içinde kaybolmaz. Ama “Tenvin” veya “Sakin Nun” “و – ي” harfleri içinde gunne sıfatıyla kendilerini hissettirir. Bu ise şu şekilde yapılır; Tenvinin teki açılır veya sakin nun yok sayılır, “و – ي” harflerine ise şedde konur.
Ø (ÖRNEK: “مَنْ يَعْمَلُ”)
1.5- Hükmü
1. Kıraat alimlerinin tamamı Tenvin veya sakin
nundan sonra harekeli “م – ن”
harflerinin gelmesiyle idğâm-ı meâl gunne yapılması hususunda ittifak
etmişlerdir. Bu sebeple bu durumda Asım Kıraati
Hafs Rivayetine göre idğâm-ı meâl gunne yapmak vaciptir.
2. Kıraat
alimlerinden İmam Hamze’nin birincisi ravisi Halef hariç bütün kıraat alimleri
Tenvin veya sakin nundan sonra harekeli “و – ي” harflerinin gelmesiyle idğâm-ı meâl gunne
yapılması hususunda ittifak etmişlerdir. Fakat bu ihtilaf nedeniyle bu durumda Asım Kıraati Hafs Rivayetine
göre idğâm-ı meal gunne yapmak caizdir.
2-
İDĞÂM-I BİLÂ GUNNE
2.1- Tanımı
1. İdğâm, bir harfi diğerine katmaya denir. Gunne ise genizden gelen ses manasına gelmektedir.
2. İdğâm-ı bilâ gunne ise gunnesiz bir şekilde bir harfi diğerine katmak manasına gelmektedir.
2.2- Yapılış Şekli
1.
İdğâm-ı Bilâ Gunne, “Tenvin” veya “Sakin
Nundan” sonra “ل – ر” harflerinden birinin harekeli bir şekilde
gelmesiyle ile oluşan tecvittir.
2. İdğâm-ı bilâ gunneyi oluşturan “Tenvin” veya
“Sakin Nun” ile
“ل – ر” harfleri zat ve sıfat itibariyle
tamamen birbirinde kaybolurlar. Yani bütün idğâm-ı bilâ gunneler tam idğâmdır.
3. Kur’ân da bir kelime içerisinde yer alan idğâm-ı bilâ gunne örneği yoktur.
(ÖRNEK: “مِنْ رَبِّهِمْ” ifadesinde “Sakin Nundan” sonra “ر” harekeli bir şekilde gelmiştir. Bu sebeple idğâm-ı bilâ gunne
oluşmuştur. Burada yer alan sakin nun ve harekeli “ر” harfi zat ve sıfat itibari tam olarak birbirlerinde kaybolmuştur. Burada
sakin nun yok sayılarak ve “ر” harfi şeddelenerek okuma
yapılır. )
(ÖRNEK: “هُدًى لِلْمُتَّقِينَ” ifadesinde “tenvinden” sonra “ل” harekeli bir şekilde gelmiştir. Bu sebeple idğâm-ı bilâ gunne oluşmuştur. Burada yer alan tenvin ve harekeli “ل” harfi zat ve sıfat itibari tam olarak birbirlerinde kaybolmuştur. Burada tenvinin teki açılarak ve “ل” harfi şeddelenerek okuma yapılır.)
2.3- Yapılma Sebebi ve
Mertebesi
1.
İdğâm-ı Bilâ Gunneyi oluşturan “Tenvin” veya “Sakin
Nun” ile “ل – ر” harfleri mahreç olarak birbirine yakındır. Bu
sebepten ötürü okuyuşta kolaylık sağlamak amacıyla bu tecvit yapılır.
2. İdğâm-ı bilâ gunne için yapılış esnasında özel bir tutma zamanı ayrılmaz.
2.4- Hükmü
1. Kıraat alimlerinin tamamı Tenvin
veya sakin nundan sonra harekeli “ل – ر” harflerinin gelmesiyle idğâm-ı bilâ
gunne yapılması hususunda ittifak etmişlerdir. Bu sebeple bu durumda Asım Kıraati Hafs Rivayetine göre idğâm-ı meâl gunne
yapmak vaciptir.
3-
İDĞÂM-I MİSLEYN
3.1- Tanımı
1. Mahreçleri ve sıfatları aynı olan iki harften birincisi
sâkin, ikincisi harekeli olarak yan yana gelirse, birinci harfin ikincisine idğâm edilmesine
idğâm-ı Misleyn denir.
3.2- Çeşitleri
3.2.1- İdğâm-ı Misleyn
Meal Gunne
1. “م” ve “ن” harfleriyle
meydana gelen idğâm-ı misleyne, idğâm-ı Misleyn
meal gunne ismi verilmektedir. Yani sakin “م” harfinden
sonra harekeli “م” ya da sakin “ن” harfinden sonra harekeli “ن” harfi gelirse idğâm-ı
misleyn meal gunne oluşur.
(ÖRNEK: “وَ هُمْ مِنْ” ifadesinde sakin “م” harfinden sonra “م” harekeli bir
şekilde gelmiştir. Bu sebeple idğâm-ı
misleyn meâl gunne oluşmuştur.)
(ÖRNEK: “وَ مَنْ نُعَمِّرْهُ” ifadesinde sakin “ن” harfinden sonra “ن” harekeli bir
şekilde gelmiştir. Bu sebeple idğâm-ı
misleyn meâl gunne oluşmuştur.)
3.2.2- İdğâm-ı Misleyn Bilâ
Gunne
1. “م” ve “ن” harfleri
dışında meydana gelen idğâm-ı misleyne, idğâm-ı Misleyn bilâ gunne
ismi verilmektedir. Yani sakin “ت” harfinden sonra harekeli “ت” ya da sakin “ب” harfinden
sonra harekeli “ب” harfi gelirse
idğâm-ı misleyn bilâ gunne oluşur.
(ÖRNEK: “يُدْرِكْكُمْ” ifadesinde sakin “ك” harfinden sonra “ك” harekeli bir
şekilde gelmiştir. Bu sebeple idğâm-ı
misleyn bilâ gunne oluşmuştur.)
(ÖRNEK: “اِذْ ذَهَبَ” ifadesinde sakin “ذ” harfinden sonra “ذ” harekeli bir
şekilde gelmiştir. Bu sebeple idğâm-ı
misleyn bilâ gunne oluşmuştur.)
NOT: Şayet idğâm-ı misleyn mevzuunda birinci harf
med harfi ise bu durumda idğam gerçekleşmez.
(ÖRNEK: “اَلَّذِي يُوَسْوِسُ” ifadesinde sakin “ي” harfinden sonra “ي” harekeli bir
şekilde gelmiştir. Fakat burada gelen
birinci “ي” harfi med harfi olması sebebiyle idğâm-ı
misleyn bilâ gunne oluşmaz.)
(ÖRNEK: “فِي يَومٍ “ifadesinde sakin “ي” harfinden sonra “ي” harekeli bir
şekilde gelmiştir. Fakat burada gelen
birinci “ي” harfi med harfi olması sebebiyle idğâm-ı
misleyn bilâ gunne oluşmaz.)
3.3- Yapılış Şekli ve
Mertebesi
1. İdğâm-ı
Misleyn Meâl gunne yapılırken, “م – ن” de yer alan gunne sıfatını ortaya çıkarmak
için 1.5 elif miktarı tutulma gereklidir. Yani 1 harften fazla 2 harften az
tutma gereklidir. Okuma işleminde de sakin olan “م” ya da “ن” harfleri yok sayılır, devamında gelen harekeli “م” ya da “ن” şeddelenir.
(ÖRNEK:
“وَ هُمْ مِنْ”)
2. İdğâm-ı Misleyn Bilâ gunne yapılırken ayrıca
bir tutulma süresine hacet yoktur. Okuma işleminde de sakin olan “م” ya da “ن” dışındaki sakin olan birinci harf yok sayılır, devamında gelen
harekeli “م” ya da “ن” dışındaki harf şeddelenir. Elbette harfler aynı olmalıdır.
(ÖRNEK:
“يُدْرِكْكُمْ”)
4-
İDĞÂM-I MÜTECANİSEYN
4.1- Tanımı
1. Mahreçleri bir fakat sıfatları farklı olan iki harften
birincisi sâkin, ikincisi harekeli olarak yan yana gelirse, birinci harfin ikincisine idğâm edilmesine
idğâm-ı Mütecâniseyn denir.
NOT: İdğam-ı Mütecâniseyn, tam idğamdır.
4.2- Yapılış Şekli
1. Asım
kıraati Hafs rivayetine göre mütecânis olan harfler üç
gruptur. Bunlar;
4.2.1- 1. Grup (ت – د – ط):
1. Bu harflerden bir tanesi sakin olarak gelirse hemen ardından da yine bu gruptan
aynı olmayan bir harf harekeli olarak gelirse idğam-ı mütecaniseyn meydana gelir. Bu durumda birincisi sakin harf yok sayılır ikinci harekeli harf ise
şeddelenerek okunur. Bu grupta öncelik söz konusu değildir.
(ÖRNEK: “مَا عَبَدْتُمْ” ifadesinde sakin “د” harfinden sonra “ت” harekeli bir
şekilde gelmiştir. Bu sebeple idğâm-ı
mütecâniseyn oluşmuştur. Bu durumda birincisi
sakin harf yok sayılır ikinci harekeli harf ise şeddelenerek okunur.)
(ÖRNEK: “وَ قَلَتْ طَائِفَةٌ” ifadesinde sakin “ت” harfinden sonra “ط” harekeli bir
şekilde gelmiştir. Bu sebeple idğâm-ı
mütecâniseyn oluşmuştur. Bu durumda birincisi
sakin harf yok sayılır ikinci harekeli harf ise şeddelenerek okunur.)
4.2.2- 2. Grup (ث – ذ - ظ):
1. Bu harflerden bir tanesi sakin olarak gelirse hemen ardından da yine bu gruptan
aynı olmayan bir harf harekeli olarak gelirse idğam-ı mütecaniseyn meydana gelir. Bu durumda birincisi sakin harf yok sayılır ikinci harekeli harf ise
şeddelenerek okunur. Bu grupta öncelik söz konusu değildir.
(ÖRNEK: “يَلْهَثْ ذَلِكَ” ifadesinde sakin “ث” harfinden sonra “ذ” harekeli bir
şekilde gelmiştir. Bu sebeple idğâm-ı
mütecâniseyn oluşmuştur. Bu durumda birincisi
sakin harf yok sayılır ikinci harekeli harf ise şeddelenerek okunur.)
(ÖRNEK: “اِذْ
ظَلَمُوا” ifadesinde sakin “ذ” harfinden sonra “ظ” harekeli bir
şekilde gelmiştir. Bu sebeple idğâm-ı
mütecâniseyn oluşmuştur. Bu durumda birincisi
sakin harf yok sayılır ikinci harekeli harf ise şeddelenerek okunur.)
4.2.3- 3.
Grup (ب - م):
1. Bu harflerden bir tanesi sakin olarak gelirse hemen ardından da yine bu gruptan
aynı olmayan bir harf harekeli olarak gelirse idğam-ı mütecaniseyn meydana gelir. Bu durumda birincisi sakin harf yok sayılır ikinci harekeli harf ise
şeddelenerek okunur. Bu grupta öncelik söz konusudur. İlk sırada sakin “ب” hemen sonrasında harekeli “م” gelmelidir. Kur’ân da tek yerde vardır. Hud Suresi
42.ayet.
(ÖRNEK: “يَ بُنَيَّ اِرْكَبْ مَعَنَا” ifadesinde sakin “ب” harfinden sonra “م” harekeli bir
şekilde gelmiştir. Bu sebeple idğâm-ı
mütecâniseyn oluşmuştur. Bu durumda birincisi
sakin harf yok sayılır ikinci harekeli harf ise şeddelenerek okunur.)
5-
İDĞÂM-I MÜTEKARİBEYN
5.1- Tanımı
1. Mahreçleri veya sıfatları yahut hem mahreçleri hem
sıfatları bakımından birbiri ile yakınlığı bulunan iki harften birincisi sâkin,
ikincisi harekeli olarak yan yana gelirse, birinci harfin ikincisine idğâm edilmesine
idğâm-ı Mütekaribeyn denir.
5.2- Yapılış Şekli
1. Asım
kıraati Hafs rivayetine göre mütekârib olan harfler iki
gruptur. Bunlar;
5.2.1- 1. Grup (ل – ر ):
1. Bu harflerden “ل” harfi sakin
olarak gelirse hemen ardından da “ر” harfi
harekeli olarak gelirse idğam-ı mütekaribeyn meydana gelir. Bu durumda birincisi sakin harf yok sayılır ikinci harekeli harf ise
şeddelenerek okunur. Bu grupta öncelik söz konusudur ve tam idğam yapılır. Hükmü
vaciptir.
(ÖRNEK: “بَلْ
رَفَعَهُ الله” ifadesinde sakin “ل” harfinden sonra “ر” harekeli bir
şekilde gelmiştir. Bu sebeple idğâm-ı mütekaribeyn
oluşmuştur. Bu durumda birincisi sakin harf yok
sayılır ikinci harekeli harf ise şeddelenerek okunur.)
(ÖRNEK: “قُلْ
رَبِّ” ifadesinde sakin “ل” harfinden sonra “ر” harekeli bir
şekilde gelmiştir. Bu sebeple idğâm-ı mütekaribeyn
oluşmuştur. Bu durumda birincisi sakin harf yok
sayılır ikinci harekeli harf ise şeddelenerek okunur.)
5.2.2- 2. Grup (ق – ك ):
1. Bu harflerden “ق” harfi sakin
olarak gelirse hemen ardından da “ك” harfi
harekeli olarak gelirse idğam-ı mütekaribeyn meydana gelir. Bu durumda birincisi sakin harf yok sayılır ikinci harekeli harf ise
şeddelenerek okunur. Bu grupta öncelik söz konusudur ve tam veya nakıs idğam yapılabilir. Hükmü caizdir.
(ÖRNEK: “المْ نَخْلُقْكُم” ifadesinde sakin “ق” harfinden sonra “ك” harekeli bir
şekilde gelmiştir. Bu sebeple idğâm-ı mütekaribeyn
oluşmuştur. Bu durumda birincisi sakin harf yok
sayılır ikinci harekeli harf ise şeddelenerek okunur.)
6-
İDĞÂM-I ŞEMSİYYE
6.1- Tanımı
1. Lâm-ı ta’riften sonra, şemsi harflerden birisi gelirse oluşan tecvide idğâm-ı Şemsiyye ismi
verilmektedir. Bu durumda lâm-ı tariften sonra gelen
şemsi harfe lâm-ı tarif idğâm edilir.
Şemsi harfler şunlar;
ت – ث – د – ذ – ر – ز – س –
ش – ص – ض - ط – ظ – ل – ن
Bu harfleri tek tek ezberlemek zordur. Bu sebepten ötürü
aşağıdaki tekerlemeyi ezberlemek işi kolaylaştırır;
تُبْ
ثُمَّ دَعْ ذَنْبًا رَمَى زِدْ سُمْعَةً شِمْ صَدْرَ ضَيْفٍ طَابَ ظَنٌّ لَهُ
نِعَمْ
6.2-
Çeşitleri
6.2.1-
İdğâm-ı Şemsiyye Mea’l Gunne
1. Lâm-ı ta’riften sonra, şemsi harflerden “ن” harfinin harekeli gelmesiyle oluşan tecvittir. DİKKAT “ل” HARFİ HARİÇ
İDĞÂM-I MİSLEYN YOKTUR.
(ÖRNEK: “النَّجْمُ” ifadesinde Lâm-ı tariften sonra
şemsi harflerden “ن”
harekeli bir şekilde gelmiştir.
Bu sebeple idğâm-ı şemsiyye oluşmuştur.)
(ÖRNEK: “وَ مِنَ النَّاسِ” ifadesinde Lâm-ı tariften sonra
şemsi harflerden “ن”
harekeli bir şekilde gelmiştir.
Bu sebeple idğâm-ı şemsiyye meâ’l oluşmuştur.)
6.2.2-
İdğâm-ı Şemsiyye Bila Gunne
1. Lâm-ı ta’riften sonra, şemsi harflerden “ن” harici bir harfin harekeli gelmesiyle oluşan tecvittir.
(ÖRNEK: “الشَّمْسُ” ifadesinde Lâm-ı tariften sonra
şemsi harflerden “ن” dışında bir harf harekeli bir şekilde gelmiştir. Bu sebeple idğâm-ı şemsiyye bilâ
gunne oluşmuştur.)
(ÖRNEK: “التَّوبَةُ” ifadesinde Lâm-ı tariften sonra
şemsi harflerden “ن” dışında bir harf harekeli bir şekilde gelmiştir. Bu sebeple idğâm-ı şemsiyye bilâ
gunne oluşmuştur.)
6.3-
Yapılış Şekli
1. İdğâm-ı Şemsiyye Mea’l Gunne
yapılırken “ن” harfi üzerine 1-1.5
elif miktarı üzerinde durulur ve gunne yapılır.
(ÖRNEK: “النَّجْمُ”)
(ÖRNEK: “وَ مِنَ النَّاسِ”)
2. İdğâm-ı
Şemsiyye Bila Gunne yapılırken özel bir tutma zamanı
yoktur.
(ÖRNEK: “التَّوبَةُ”)
NOT: İdğâm- Şemsiyye de yapılan idğâm tam idğâmdır.
NOT: Bazı kelimelerde bulunan ve lâm-ı tarifmiş
gibi görünen durumlar söz konusudur. Aslında bu lâm-ı tarifmiş görünen harfler lâm-ı tarif değil kelime
kökündedir. Bu nedenle burada idğâma dair bir şey yapmamamız gerekir. Kökünde lâm-ı tarife benzeyen
ekleri taşıyan kelimelerin ezberlenmesi şarttır.
(ÖRNEK: “اِذِالْتَقَيْتُمْ” ifadesi Lâm-ı tarif almış gibi görünmektedir. Ancak almamıştır. Burada lâm-ı
tarif gibi görünen harfler kelime kökündedir.)
Yorumlar
Yorum Gönder