İMAM HATİP DERSLERİM
HRİSTİYANLIK
1- Hristiyanlığın Ritüelleri,
Sembolleri ve Kutsal Mekanları
1.1- Günlük, Haftalık ve Yıllık İbadet
Ritüelleri
1- Hristiyanlar dini ritüellerini
günlük, haftalık ve yıllık olarak bireysel veya cemaat
halinde gerçekleştirmektedir;
1.1.1- Günlük Ritüel
1- Ruhban sınıfına ait
olmayanlar için günlük ritüel, sabah
ve akşam olmak üzere günde 2 defa ayinden ibarettir
2- Ayin, dualar ile ve ilahilerle yerine getirilir
3- Ruhban sınıfının ait
oldukları kilise ve tarikata göre ayin
saatleri diğer Hristiyanlara daha fazladır
1.1.2- Haftalık Ritüel
1- Hristiyanlar haftalık ayinlerini Pazar Günü icra ederler
2- Bu ayinde rahip; vaaz verir, dua eder ve ayinin en önemli unsuru olan ekmek ve şarap
sakramentini yerine getirir
3- Hz. İsa’nın Cuma günü Çarmıha gerilip Pazar günü dirilmesi nedeniyle ayinler Pazar Günü yapılır
1.1.3- Yıllık Ritüel
Hristiyanların Yıllık
ritüelleri bayramlardır. Bir çok bayramları ve ritüelleri vardır amma lakin en
önemlileri;
1.1.3.1- Noel(Christmas) Bayramı
Hz, İsa’nın doğumu anısına Katoliklerin 25 Aralık, Doğu Kiliselerinin 6
Ocak’ta kutladığı bayramdır
NOT:
Noel ile Yılbaşı farklı
kutlamalardır. Yılbaşı miladi takvimin başlangıcı
olarak kutlanan seküler bir kutlamadır. Noel ise Hz. İsa’nın doğum günü olarak mezheplerin farklı zamanlarda
kutladığı bayramdır.
NOT:
Noel Baba figürü, Antakya şehrinin Demre İlçesinde doğan Aziz Nicolas olduğu belirtilir. Ancak Antakya
gibi sıcak bir yerden onu ren geyikleri ile seyahat eden birine çevirmek
gösteriyor ki Noel Babanın Hristiyanlığa geçişi, Hristiyanlık
öncesidir.
1.1.3.2-Lent Bayramı
Paskalya Bayramı öncesinde,
Paskalya Bayramı’na hazırlık babında 40 günlük
dua ve oruç günlerine denir. Bu 40 günlük oruç, perhiz mahiyetindedir. Sevdikleri yiyeceklerden (et vb.),
içeceklerden (Kahve vb.) ve eğlencelerden (Sinema vb.) vazgeçerler.
1.1.3.3- Paskalya (Easter) Bayramı
Hz. İsa’nın çarmıha gerilmesinden
3 gün sonra dirilmesi anısına kutlanan bayramdır. Kiliseden kiliseye
farklılık arz eder. Mart Sonu ile Nisan Sonu arasında kutlanır. Hz. İsa’nın
ölümden dirilişinin simgesi olarak renkli yumurtalar saklanıp çocukların
bulduğu bir etkinlik yapılır.
1.1.3.4- Pentekost
Paskalya’dan 50 gün sonra
Kutsal Ruh’un havarilere inişi anısına kutlanan bayramdır
1.2- Sakramentler
1- Hristiyanlıkta kilise sırları ve inancın göstergesi olarak yapılan
ritüellere sakrament ismi verilir
2- 7 adet sakrament vardır;
- Vaftiz
- Evharist
-Konfirmasyon
-Son/Hasta Yağlama
- Günah İtirafı
- Evlilik
-Rahip
Takdisi
NOT:
Protestanlar sadece bunlardan Vaftizi ve Evharisti kabul eder.
Ø
Vaftiz
Dini giriş ve asli günahtan kurtuluş
maksadıyla uygulanan
vaftiz, bebeğin veya kişinin suya daldırılması,
hastalık korkusu var ise su serpilmesi ile gerçekleştirilen bir sakramenttir
Ø
Evharist
Hz. İsa’nın Havarileri ile yediği
son akşam yemeğinde ekmek için “Bu benim etim”
şarap için de “Bu benim kanım”
demesi ile başlayan ayindir. “Komünyon” ve “Ekmek Şarap” ayini şeklinde de isimlendirilir. Bu bağlamda
Evharist, gizemli bir şekilde Hz. İsa ile insanın birleşmesini ve
bütünleşmesini simgeler
Ø
Konfirmasyon
Ortodoks Kiliselerince
Vaftizden hemen sonra, Katoliklerce ise 7-14 yaş arasında yapılan kişinin kiliseye kabulü, imanının teyit ve takrir edilerek güçlendirilmesi
ve Kutsal Ruh’un inayetini almak amacıyla yapılan sakramenttir
Ø
Günah İtirafı
Kişinin işlemiş olduğu günahları yılda en az 1 kez rahibe itiraf etmesi ve rahibinde kilisenin verdiği yetkiyle o kişiyi bağışlamasına denir
Ø
Evlilik
Evlilik kutsal bir eylemdir. Bu
nedenle nikah akitleri kilise de bir rahibin önünde yapılır. Buna Evlilik Sakramenti denir
Ø
Rahip Takdisi
Rahip olacak kimsenin, bir üst sınıftaki ruhban sınıfından biri aracılığıyla dini tören
eşliğinde atanmasına denilir
Ø
Son/Hasta Yağlama
Bir Hristiyan hastalandığında ve ölümü yaklaştığında bir rahip tarafından okunmuş yağ, hasta olan kimse şifa bulsun ve günahları bağışlansın diye ve ölüm döşeğinde ki kimse ise ruhunu rahat teslim etsin diye
vücudunun belli bölgelerine haç işareti yapılarak sürülür. Bu sakramente Son/Hasta yağlama denir
Semboller
Haç: Hristiyan anlayışına göre Hz. İsa’nın çarmıha gerilmesini sembolize
etmektedir ki farklı haç türleri mevcuttur
Güvercin: Kutsal Ruh’un sembolü olarak
kullanılır
Balık: İsa Mesih’in Tanrı’nın oğlu ve
kurtarıcı olduğunu
sembolize eder
Kuzu: Hristiyan anlayışına göre Hz. İsa, insanların günahı için kendi feda etmiş bir kuzudur ki kuzu sembolü bunu ifade eder
Kutsal Mekanlar
Beytüllahim/Betlehem:
Kudüs’ün 8-10
km güneyinde olan ve Hristiyan anlayışına göre Hz. İsa’nın doğduğu yer kabul edilen bir yerdir
Ürdün Nehri / el-Mağtas:
Hz. İsa’nın Vaftizci Yahya tarafından
vaftiz edildiğine inanılan ve günümüzde
Ürdün toprakları içinde bulunan nehirdir
Kıyamet Kilisesi:
Hristiyan
inancına göre Hz. İsa’nın çarmıha gerildiği,
gömüldüğü ve dirileceğine inanılan yere yapılmış olan Kudüs’teki kilisedir
NOT:
Kıyamet
Kilisesinin her bir bölümü farklı Hristiyan
gruplara göre ayrılmıştır. Buranın
anahtarı şu an için Müslümanların elindedir.
Aziz Petrus Kilisesi:
Vatikan’da Hz. İsa’nın havarilerinden
Petrus’un gömüldüğüne inanılan yere inşa edilmiş
kilisedir
Meryem Ana Kilisesi:
Selçuk’ta (İzmir) Hz. Meryem anısına
inşa edilmiş ve aynı zamanda bir ziyaret mekânı olarak
kullanılan kilisedir.
NOT:
Hz. Meryem hiçbir zaman Selçuk’a
gelmemiştir.
Aziz Pavlus Kuyusu:
Tarsus’ta Pavlus’un yaşadığı eve ait olduğuna inanılan kuyudur
NOT:
Hristiyanların
ayin yaptıkları yerlere “Kilise” ismi
verilmektedir. “Kilise” kelimesi Yunanca “Ekklesia” teriminden
türemiş olup “Toplama Yeri” ve “Hristiyan Topluluğu” manasına
gelmektedir.
NOT:
Kiliselerin
yapı itibariyle büyük olanlarına “Katedral”, daha küçük ve
sade olanlarına ise “Şapel” ismi
verilmektedir.
NOT:
Kilisenin Bölümleri;
Altar/Sanctuary: “Sunak Yeri” manasına
gelmektedir. Rahiplerin bulunduğu, dua ve ayinleri
yönettiği yerdir.
Vaaz Kürsüsü/Pulpit: Vaazların yapıldığı kürsüye denir.
Nave: Ana ayin yeri olup, ayine
gelenler burada otururlar.
Narthex: Son Cemaat yeridir.
2- Hristiyanlığın İnanç
Esasları
2.1- Teslis İnancı
1- Hristiyanların
Baba, Oğul ve Kutsal Ruh adı altında tek bir Tanrı’nın
varlığına inandığı inancın ismidir ki bu
inançta Baba evrenin yaratıcısı Tanrı, Oğul Tanrı’nın kelamı olan ve insanların asli günahına kefaret olmak için
kendini çarmıhta feda eden İsa’dır.
Kutsal Ruh ise ilahi sevgiyi insanların kalbine yerleştiren manevi bir
güçtür.
2- Hristiyanlar
inanç sistemlerinde kurdukları bu formüle “Üçlükte Birlik” veya “Birlikte
Üçlük” denir
3- Hristiyanlar
Teslis İnancının karışık bir yapısı
olduğunu bu nedenle akılla kavranamayacağını ve ancak bu meseleye iman edilmesi
gereken bir sır/gizem olarak bakılması gerektiğini söylemektedirler
2.2- Kutsal Kitap İnancı
NOT:
Yeni
Ahitte geçen 27 kitap haricinde kanonik
olmayan Yakub, Yehuda İskaryot, Tomas vb. gibi birçok İncil ve Barnaba’nın
Mektubu, Pavlus’un apokalipsesi vb. gibi birçok yazılarda vardır.
2.3- Peygamberlik İnancı
1- Hristiyanlar, Yahudilerin kutsal kitabını ve onların kabul
ettikleri Peygamberleri, peygamber olarak kabul etmekle birlikte Hz, İsa’yı
peygamber olarak değil “Tanrı’nın Kelamı” ve “Tanrı’nın Oğlu” olarak algılayarak ona Peygamberden daha üstün bir statü
vermektedirler.
2- Hristiyanlarca Hz. İsa Tanrı’nın Kelamı olarak algılanması hem onun
Tanrısallık yönünü ön plana çıkarır hem de diğer peygamberler gibi onun vahiy
almadığını bizzat vahyin kendisi olduğunu ortaya koyar.
2.4- Vahiy İnancı
1- Hristiyanlara göre Hz. İsa vahiy alan bir peygamber değildir. O
ne incili yazmış ne de yazdırmıştır. O vahyin kendisi olan bir Tanrı Kelamıdır.
2- Günümüz İncil
metinlerinden kasıt, Hz.
İsa’nın yaptığı işlere, söylediği sözlere ve havarilerine nispet edilen
metinlerdir.
2.5- Kurtuluş İnancı
1- Hristiyanlara göre
bütün insanlar Hz. Havva ile Hz. Adem’in
işlediği günahtan ötürü günahkardır ki (Hristiyanların temel öğretisidir ki ilk
defa ortaya atan Pavlustur) bu günah bütün insanlara sirayet etmiştir. Tanrı da
insanlar bu günahtan kurtulsun diye biricik oğlu Hz. İsa’yı göndermiştir. Hz.
İsa da insanların bu günahına karşılık kefaret olsun diye çarmıha gerilerek
“Tanrım, Tanrım! Beni neden terkettin?” diyerek acılar içinde canını vermiştir
2- Hristiyan inancına
göre ise insanların kurtuluşu Hz.
İsa’nın yaptığı bu eyleme iman etmekten geçmektedir
3- Hristiyanlıkta Önemli Kiliseler
1- İslamiyet’te olduğu
gibi Hristiyanlık ’ta da dinin
yorumlanmasına yönelik farklı yorumlar mevcuttur ki bu durumda mezheplerin ortaya çıkmasına sebebiyet
vermiştir.
2- Hristiyanlık da var olan mezhep inancı İslamiyet’e göre daha katıdır. Hristiyanlık da var olan mezhepler “farklı din” anlayışına sahiptir. Hatta bu anlayışları aralarında
“Birbirlerini aforoz etme (Ortodoks ve Katolikler)” ve “Birbirlerini öldürme
(Haçlı Seferleri Sırasında)” hususlarına sebebiyet vermiştir.
3- Hristiyanların ayin yaptıkları yere “kilise” isim verildiği
gibi aynı zamanda mezheplerine de “kilise” ismi verilmektedir. Kiliseler
(Mezhepler), birbirlerinin kiliselerinde ibadet yapamazlar.
4- Hristiyanlıkta ön plana çıkan 4 mezhep vardır;
3.1- Katoliklik (Kelime Manası:
“Evrensel”)
1- Kendilerinin havari Petrus tarafından
kurulduğunu iddia ederler
2- Merkezi (Papalık
Makamı) Vatikan’dadır. Papanın yanılmaz olduğunu kabul ederler
3- Papalıktan başlayıp
diacona(Rahip Yardımcısı) kadar devam eden Ruhban sınıfına mensup kimseler asla
evlenemez ve kendilerine ait malları ve mülkleri olamaz. Ruhban sınıfından olmayanlar (Laikler) ise evlenebilir ama boşanamazlar.
4- İbadet ritüelleri ve ayinleri Latince icra edilmelidir
5- Günümüzde çoğunlukla
Katolikler, Güney ve Orta Amerika ile Fransa,
İtalya, İspanya ve Portekiz gibi Avrupa’nın güneybatısında ve merkezinde bulunurlar.
3.2- Ortodoksluk (Kelime
Manası: “Doğru İnanç”)
1- Kendilerinin havari
Andreas tarafından kurulduğunu kabul
ederler
2- En önemli kadim
merkezleri İstanbul’dur. 1453 yılında Fatih
Sultan Mehmet’in İstanbul’u fethetmesiyle bir kısım Ortodoks “Üçüncü Roma” olarak isimlendirdikleri
Rusya’ya göçtü.
3- Ruhban sınıfının en
üstündeki kimseye “Patrik” ismi verilir. Ruhban sınıfındaki en üst mevkide
kimseler evlenemez ama Rahip ve Diacon mevkiindeki kimseler evlenebilir.
4- İbadet ritüelleri ve ayinler “Grekçe” yapılır
5- Hz. İsa ve diğer azizlerin resimleri ve heykelleri
(ikonları) çok önemlidir ve büyük saygı
görür
6- Günümüzde çoğunlukla
Ortodokslar, Macaristan, Romanya,
Çekoslovakya, Yunanistan ve Rusya’da bulunur
NOT:
1054 yılında
Katolikler ve Ortodokslar, Kutsal Ruhun neyden sudur ettiği
konusunda anlaşmazlık yaşarlar. Katolikler bu
mevzuu da “Filioque” teorisini ortaya atar. Bu teoriye göre Kutsal Ruh, Baba ve Oğul’dan sudur eder. Ortodokslar bu teoriye karşı çıkıp Kutsal Ruhun sadece Babadan sudur ettiğini ileri sürerler. İki kilise aralarındaki yaşadıkları bu
anlaşmazlık sebebiyle birbirlerini aforoz etmişlerdir
(kafir ilan etmişlerdir).
3.3- Protestanlık
1- Martin Luther öncülüğünde, “Papanın
Yanılmazlığı”, “Ruhban sınıfının halkın inançlarını istismar etmesi” ve
“Cennetten arsa satılması (Endüljans)” gibi Katolik Kilisesinin yaptığı kendilerince yanlış
uygulamaları ortadan kaldırmak amacıyla ortaya çıkmış bir mezheptir ki Katolik Kilisesinin bu yaptıklarını protesto
ettiği için bu ismi almıştır.
2- Protestan Kilisesine
göre Katolik Kilisesine ait Papa ve ruhbanlık sınıfı, dini yetkilerinin dışına çıkıp siyasallaşmış
ve dünyevi amaçlar peşinden koşmaya başlamıştır.
3- “Üç Sola Öğretisi” isminde en temel öğretisine göre bir kişinin
kurtulması için ruhban sınıfına ihtiyacı yoktur; Kişinin bu öğretiye göre sadece “Kutsal Kitap (Herkes Kutsal Kitabı
kendisi anlayabilir)”, sadece “İman” ve sadece “(Allah’ın) Lütuf” aracılığıyla kurtulabileceği iddia edilir.
4- İbadet ritüelleri ve ayinler, herkesin kendi ana dili ile yapılabilir.
5- Günümüzde çoğunlukla
Protestanlar, Almanya, İngiltere ve Amerika’da bulunurlar.
3.4- Evanjelik Kilise (Kelime
Manası: “Güzel Haber” ve “Müjde”)
1- Evanjelizm, 17.yy sonra bir çok Protestan grubu içine alan bir harekettir.
Amerika ve Avrupa’da bu harekete destek veren birçok Protestan kendisini “Evanjelik Kilise” olarak tanıtmış ve Amerika’da en etkili dini gruplardan biri
haline gelmiştir.
2- Bir kimse Evanjelik Kilise öğretilerini kabul ettiği
andan itibaren yeni doğmuş gibi kabul edilir. Bu sebeple de bireysel dindarlık ve dini
tecrübe çok önemlidir
3- Kutsal kitap lafzi/literal olarak okunur
4- Mesih’in geleceğine dair inanç en temel öğretidir. Onun gelmesinden önce oluşacak felaketler- ki bunlardan
bazıları; deprem – sel – savaş (Armagedon)- çok dikkatli takip edilmelidir.
5- Misyonerlik faaliyetleri son
derece önemlidir. Bu sebeple kitle iletişim araçları çok etkin kullanılmaktadır (TV, İnternet vb.)
4- Hristiyanlığın Tarihçesi
4.1- Hz. İsa Dönemi
1- Hristiyanlar MÖ 5. Veya 4. Yüzyılda doğan Hz. İsa’yı,
Hristiyanlığın kurucusu olarak kabul ederler. Fakat burada kurucu olarak
kabul edilen İsa, mucizevi
kimliğe ve tanrısal özelliklere sahip olan İsa’dır. Buradaki İsa, Musa
şeriatine bağlı kalan tarihsel olan İsa değildir.
2- Bu dönem içerisinde
farklı Yahudi anlayışları mevcuttur. Bu dönemde İsa söylemlerinden bir hayli rahatsız olan
Yahudi din adamları Romalı idarecileri kışkırtarak, İsa’nın infaz kararı
alınmış ve çarmıh hadisesi yaşanmıştır.
4.2- Havariler Dönemi
1- Hz. İsa’nın takipçilerinin Hz. İsa’dan sonra bu dinin yönelimine
karar vermesi gereken bir dönemdir.
2- Hz. İsa’dan sonra Hristiyanlık en genel hatlarıyla iki kısma ayrılmıştır;
Gentile Hristiyanlığı (Yahudi
olmayan Putperest Kökenli Hristiyanlar)
1- Kurtuluş için Musa şeriatine uymanın gerekli olmadığını sadece Hz.
İsa’nın insanlığın günahları için kurban olduğuna iman etmenin yeterli olduğunu düşünen akımdır
2- Bu akımın başını Tarsuslu Pavlus çekmektedir. Pavlus;
Ø Başlangıçta Hz. İsa’ya inananlara zulmetmiş fakat daha
sonra Hristiyan olmuştur
Ø Musa
şeriatinin esnetilmesi gerektiğini düşünen, Tanrı yerine Hz. İsa merkezli bir
Hristiyanlık yorumunun daha doğru
olduğunu düşünen ve Tanrısal
özelliklere sahip İsa düşüncesinin ortaya çıkmasında
önemli bir rolü olan kimsedir
Ø Hristiyanların
paganlar arasında yayılması için yolculuklara çıkmış ve misyonerlik
faaliyetlerinde bulunmuştur
3- Bu akım, Hz. İsa hayatında hiç domuz eti yememişken,
sünnet olmayı öğretmişken, Şabat günü kurallarına riayet etmişken bu uygulamaları hiçe sayarak bunların kurtuluş için
yegane şart olmadığını ileri sürmüştür.
Yahudi Hristiyanlığı
1- Hz. İsa’nın Musa şeriatine sadık bir Yahudi gibi
yaşamasından ötürü Musa şeriatine uymayı öğütleyen ve İsa’nın beklenen Mesih
olduğuna inanan akıma denir
4.3- Kostantin’den Büyük
Gregory’ye Dönemi
1- Hristiyanlık, Roma İmparatorluğunda Konstantin’in ilan
ettiği 313 yılındaki Milan Fermanına kadar illegal bir din olarak kabul
edilmiştir
2- Bu ferman ile Roma İmparatorluğunda Hristiyanlara yönelik
takibat bitmiştir
3- Bu dönem içerisinde İsa’nın Tanrı olmadığını söyleyen Arius ile
İsa’nın Tanrılığını savunan Athanasius’un görüşleri karşı karşıya gelmiştir
4- 325 yılında vuku bulan İznik
Konsili’nde Athanasius görüşü kabul
edilmiştir.
NOT:
Konsil: Üst düzey din
adamlarının çeşitli dini geleneklerdeki inanç esasları ve ritüeller gibi konuları görüşmek ve
karara varmak üzere katıldığı toplantıdır
5- 395 yılında I. Theodosius, Hristiyanlığı Roma
İmparatorluğu’nun resmi dini olarak kabul etmiştir
4.4- Ortaçağ Dönemi
1- Bu dönem içerisinde Papalık Makamı ile İmparatorluklar
birleşerek, kilise devlet bütünleşmesi meydana gelmiştir ki bu durum Slavların Hristiyanlaştırılmasında ve
misyonerlik faaliyetlerinde olumlu sonuçlar doğurmuştur
2- Bu dönem içinde
meydana gelen “İkon Kırıcılığı” olarak tarihi kayıtlara geçen olay, III. Leon emri ile 730’lu yıllarda meydana
gelmiştir. Bu
olayda III. Leon kiliselerde bulunan ve aziz ile şehitlere ait olan suretlerin
kırılması emretmiştir ki bu, dönemin ciddi problemlerinden biri haline
gelmişti.
3- 1054 yılında Katolik ve Ortodoks kiliselerinin birbirini aforoz
etmeleri, 1096 ve
1272 yılları arasında vuku bulan Haçlı
Seferleri ve Kilisenin çok fazla dünyevileşmesini sebep
olarak sunulması üzerine Fransisken, Dominiken vb. gibi yeni akımların ortaya çıkması
dönem
içerisinde meydana gelen ve problem olarak görülen olgulardandır
4.5- Modern Dönem
1-14. yüzyıldan sonra
artık kilisenin manevi anlamda ihtiyaçlara cevap veremediği, 18
yüzyılda Batı Aydınlanmasının yaşanması ile birlikte Kilisenin teolojik konularda bilim ve felsefenin
kendisine yönelttiği sorularda yetersiz kaldığı ve buna bağlı olarak da Hristiyanlığın temel ögelerinden kilisenin
uyguladığı din inancı ile uzaklaşıldığı söylemlerine yönelik Reform hareketlerinin başladığı dönemdir ki bu hususta Martin Luther reform hareketlerinin öncülüğünü gerçekleştirmiştir
2- Kilisenin din adına
söz söyleme hakkını yavaş yavaş halk nezdinde kaybetmeye başladığı modern
dönemde artık kilise misyonerlik,
diyalog ve ekümeniklik adı altında varlığını sürdürmeye çalışmaktadır.
NOT:
Ø Hristiyanlık kelimesi
Grekçe
Christos kelimesinden türemiştir ve Mesihçi anlamına gelmektedir.
Bu isim onlara ilk defa Antakya’da
Gentile tarafından verilmiştir. İslam
literatüründe Nasraniyye,
Mesihiyye ve İseviyye isimleri verilmektedir.
Hristiyanlığın
Doğduğu Ortam:
Ø Hristiyanlığın
doğduğu ortamda (MS 1. Yüzyılda) hem
Helenistik dönemden etkilenip kendi dillerini unutmaya başlayan hem de
birbirinden farklı birçok mezhebi olan Yahudiler varken aynı zamanda Grek, Roma, Helenistik ve Pagan kültürleri de yoğun
olarak mevcuttu.
Ø Hristiyanların teslis
inancı doktrininin gelişmesinde Felsefi
açıdan Grek kültürü ve Yeni Eflantunculuk gibi ekoller büyük katkı sağladı. Ayrıca Romalıların,
İmparatorları tanrılaştırma eğilimi ile Helenistik ve Pagan kültürünün ölen ve
yeniden dirilen tanrılar aracılığıyla kurtuluşun gerçekleşeceğine inanması, Hristiyanların
Teslis İnancı gibi, Kurtuluş İnancı gibi doktrinlerinin gelişmesine büyük katkı
sağlamıştır.
Yorumlar
Yorum Gönder