İMAM HATİP DERSLERİM
HİNDUİZM
1- Hinduizm’in Tarihçesi
1-
MÖ 1700 yıllardan itibaren Orta Asya’dan Hint Alt Kıtasına göç eden
ve Hint Avrupalı göçmenlerden olan Aryanlar ile yerli halkların inancının
karışımı olan
Hinduizm, kendisinden sonra oluşan Budizm, Caynizm ve Sihizm gibi
dinlere kaynaklık etmiştir
2-
Hinduizm tarihi sürecini 4 başlık altında toplamak
mümkündür;
v Vedalar Dönemi (MÖ 2000-500)
v Klasik Hinduizm Dönemi (MÖ 500 – MS
800)
v Orta çağ Dönemi (MS 800 – 1800)
v Modern Dönem (MS 1800’den Günümüze)
1.1- Vedalar Dönemi (MÖ 2000-500)
1-
Başta Vedalar olmak üzere Hindu kutsal metinleri yazıya geçirilmiştir ve dini
metinlerin açıklanmasında tek yetkin otorite Brahman sınıfıdır
2-
Savaş Tanrısı İndra ön planda
olmak üzere çok tanrıcılık sistemi ön plandadır
3-
Halk arasında Kurban ayini en yaygın olan ayindir
4-
Kast sistemi ortaya
çıkmıştır
1.2- Klasik Hinduizm Dönemi (MÖ 500 – MS 800)
1-
Budda ve Mahavira, Hinduizm
inancı içerisinde yer alan çok tanrıcılık anlayışına, kanlı
kurban ayinlerine, kast sistemine ve bundan doğan Brahmanların otoritesine
karşı çıkmış ve bunun
sonucunda Budizm ile Caynizm dinleri sudur etmiştir ki Budda ve Mahavira’nın
kanlı kurban ayinlerine yönelik baş kaldırışı işe yaramış bu dönemde kurban
ayini yerini puja ayinine bırakmaya
başlamıştır
2-
Hinduizm bu dönem içerisinde bütün Hint Yarımadasına hakimiyet kurmuştur ve birçok mabed inşa edilmiştir
3-
Bu dönemin sonlarına doğru Brahma Tanrı’nın yanında Vişnu ve Şiva Tanrıları da ön plana çıkmaya başlamıştır
4-
Yazılan kutsal metinler Şruti ve Smriti adı altında 2 başlığa ayrılmıştır
1.3- Orta çağ Dönemi (MS 800 – 1800)
1-
İslamiyet’in Hint Alt Kıtasına ulaşmasıyla birlikte
İslamiyet’in Tevhid İnancı, sınıfsız toplum
anlayışı ve bölgede yaşayan mutasavvıfların öğretisi Hint Toplumunu
derinden etkilemiş ve Hindu dini düşüncesinde ciddi değişimler meydana
gelmiştir. Bunun en önemli göstergesi olarak halk arasında yeni bir kurtuluş
yolu olarak Bhakti-yoga (Zühd Yolu) yayıldı
2-
Babür İmparatoru Ekber Şah, Hindistan’da yer
alan bütün dinleri din-i ilahi adında
birleştirmeye çalıştı
3-
Hindu dinine mensup Guru Nanak, Hinduların çok tanrılı ve putperest inanışlarına, kast sistemine ve
Brahminlerin aşırılığa varan uygulamalarına karşı çıkmıştır ve Hinduizm
içerisinden Sihizm adı verilen yeni din ortaya çıkarmıştır.
1.4- Modern Dönem (MS 1800’den Günümüze)
1-
Hristiyanlığın etkisiyle Hinduizm’de
düşünce değişimleri yaşanarak onu evrensel bir din haline getiren yeni akımlar
ortaya çıkmıştır. Mesela Sri Ramakirişna’nın kurduğu, Ramakrişna akımını buna
örnek verebiliriz. Bu akım tüm dinlerin mensuplarını Tanrı’ya
götüren farklı yollar olduğunu iddia
etmiştir. Ya da Ram Mohan Roy, Brahma Samaj
hareketini yine buna
örnek verebiliriz. Brahma Samaj
hareketi, Hinduizm’in çok tanrılı dinden arındırılmasını ve toplumu dul kadınları yakması (sati) gibi
geleneklerden kurtarmak istemiştir.
2- Mahatma Gandhi, sivil itaatsizlik yoluyla Hindistan’ın bağımsızlığını 1947 yılında
öncülük etmiş ve adaletsizliğe, ayrımcılığa karşı çıkarak din ile siyaseti birleştirmiştir.
2- Hinduizm’de İnanç Sistemi
1- Hinduizm belli bir inanç sistemi, kurucusu, bağlayıcı tek bir kutsal
kitabı, zorunlu dini uygulamaları olmayan hatta içerisinde birbiri ile çelişik
pek çok dini, efsanevi, felsefi ve ahlaki öğretilerin bulunduğu din
değil, Hinduların yaşam tarzıdır.
2- Hinduizm, Hint alt kıtasında yaşayan toplulukların ortak değerlerini, kutsal metinlerini, sahip oldukları inançları ve Tanrı düşüncelerini ifade eden şemsiye bir kavramdır.
2.1- Tanrı İnancı
1- Hinduizm çok tanrılı bir dindir ve her Hindu, kendi seçtiği bir Tanrı’ya tapar.
2- Hindu Dini Kaynaklarında 33 ile
330 milyon arasında değişen erkek ve dişi tanrısal varlıktan bahsedilmektedir.
Ama zamanla sadece günümüzde 3 tanesi ön plana
çıkmıştır;
Ø Brahma (Yaratıcı Tanrı)
Ø Vişnu (Koruyucu Tanrı)
Ø Şiva (Yok Edici Tanrı)
3- Söz konusu 3 Tanrı ve görevleri bütün
Hindu Mezhepler tarafından kabul görmüştür ve saygı duyulmaktadır.
4- Hindulara göre Tanrılardan Vişnu, Dünya’daki
bozulan ahlaki anlayışı ve kozmik düzeni düzeltmek amacıyla farklı bedenlerde
Dünya’ya iner. Bu bedenlere Avatar denir.
Vişnu ’nun bedenleşmiş hallerinden iki tanesi;
Ø Rama
Ø Krişna
2.2- Kutsal Kitap İnancı
1- Hinduizm de tek bir bağlayıcı kutsal kitap mevcut değildir. Onların kutsal metinleri uzun bir tarihi süreç sonunda derlenmiş ve yazıya geçirilmiştir;
2.3- Toplumsal Düzen ve Kast Sistemi
1- Hint toplumunda
kast sisteminin ne zaman ve kimin tarafından
başlatıldığı konusunda
herhangi bir rivayet olmamakla birlikte, insanın bulunduğu kast, doğum ile
geldiği için kast sınıfları içinde geçişe izin
yoktur. Kast sistemine göre
bir kişinin doğuştan şanslı veya şansız olma
ihtimali onun geçmiş hayatındaki iradi eylemlerinin sonucudur. Yani Alt kasttakiler ve kast dışı olanlar geçmiş
yaşamlarındaki kötü eylemleri, üst kasttakiler ise yaptıkları iyi eylemleri
sebebiyle bulundukları kasttadır. Hint toplumunda yer alan toplumsal düzen ve kast sistemi;
Ø Brahmanlar: Din adamları
Ø Kşatriyalar: Yönetici (Politikacı) ve
Askerler (Savaşçılar)
Ø Vaisyalar: Esnaf (Tüccar) ve
Çiftçiler
Ø Sudralar: İşçiler ve köleler
Ø Paryalar: Sınıf dışı, Sınıfsız
olanlar
2- Kast sistemi, MÖ 6. yüzyılda Budda
ve Mahavira gibi MS. 16. yüzyılda Guru Nanak gibi ve MS 20. yüzyılda Mahatma
Gandi gibi kişiler tarafından farklı dönemler içerisinde
ciddi manada eleştirilere maruz kalmıştır.
3- Paryalar sınıfı, sosyal hayatta birçok ayrımcılığa ve dışlamaya uğramaktadır. Mesela kamuya açık olan bazı yerlere girişleri yasak ya da sadece kendileri için
ayrılan yerlere oturabilirler. Ancak belli başlı yerlerden alışveriş
yapabilirler ve asli olarak hem fiziksel hem de ruhsal kirli kabul edildikleri
için Hindu tapınaklarına giremezler.
Gandi, kast dışı kabul edilen bu sınıf için
mücadele etmiş ve onlara sahip çıkmaya çalışmıştır. Onları Tanrının çocukları
(Hari-jan) olarak isimlendirmiştir. Fakat bu ayrım halen
varlığını sürdürmektedir.
4- Hindu inancına göre hayatın 4
evresi vardır ki bu evreleri sadece erkekler ve ilk 3 kast sınıfı bu evreleri
yaşamakla mükelleftir;
Ø Öğrencilik Dönemi: Kişi bu dönemde kutsal metinleri okuyarak dini öğrenir ve hayata
hazırlanır
Ø Aile Hayatı: Kişi bu dönemde topluma ve ülkesine karşı sorumlulukları yerine
getirir
Ø İnziva ve Riyazet Dönemi: Kişi bu dönemde ise ailesini terk eder ve hayatın problemlerinden
kaçarak uzakta inzivaya çekilir
Ø Dilencilik Dönemi: Bu dönemde ise kişi ailesiyle tüm bağlarını
koparır ve kendini dine adayarak dilencilikle hayatını sürdürür.
5- Hindu
inancında kadınlar;
Ø Kutsal vedaları okuyamaz ve
ritüellere katılamaz
Ø Öncelikli görevleri kocasına itaat
etmek ve ona hizmet
etmektir. Kadının gurusu,
dini, biricik işi, her şeyi kocasıdır
Ø Hayatın 4 evresini yaşamak ile
mükellef değildir
2.4- Karma – Tenasüh ve Reenkarnasyon İnancı
1- Hindu inanç sisteminde kıyamet,
öldükten sonra yeniden dirilme, ahiret ve dünyadaki eylemlerin karşılığı olan
cennet ve cehennem inancı mevcut
değildir. Bu sebeple Hindu İnancına göre zaman, başı ve sonu olmayan döngüsel bir kavramdır. Bu nedenle varlık
alemindeki her şey doğum-ölüm-yine doğum
döngüsü içindedir. Bu zaman döngüsü İslamiyet’te yer alan zaman mefhumu ile
çelişir. İslamiyet’te yer
alan zaman mefhumu Hindu öğretisine zıt olarak
çizgiseldir.
2- Hindu anlayışına göre insanın dünya hayatı keder ve sıkıntıdan ibarettir ki insan Mokşa’ya/Nirvana’ya
ulaşmadıkça (Doğum-Ölüm girdabından ve bunun sebep olduğu acı ve ıstıraptan
kurtulmak) yeniden ve yeniden doğmaya ve sıkıntılı olan
kederli olan dünya hayatını yaşamaya mahkumdur. Bu ölüm yaşam döngüsüne “Samsara” denir.
3- İnsanın yeniden doğması Tenasüh
veya Reenkarnasyon ile
gerçekleşir. Tenasüh, ölen kişinin ruhunun
ödül veya ceza olarak bir başka insan, hayvan, bitki veya cansız varlıklara
geçmesidir. Reenkarnasyon ise ölen kişinin
ruhunun tekâmül için sadece insan bedenine geçmesidir ve reenkarnasyonda
kast sisteminde düşme yoktur. Tenasüh ve Reenkarnasyon İslamiyet’te var olan ahiret
inancı, ruhun birliği ve sorumluluk ilkesiyle çelişir.
4- Karma inancı, kişinin geleceğini belirleyen, Samsara çarkını çeviren ve
ruhun yeniden dönüşünü belirleyen sebep sonuç yasasıdır. “Ne Ekersen Onu
Biçersin” olarak tanımlanabilir.
5- Hindular Karma ve Tenasüh anlayışı
ile ölümü mutlak son değil yeni bir dünyevi
hayatın başlangıcı olarak
görmektedirler
6- Hindular, Tenasüh inancı ile insandaki ölümsüzlük arzusunu gidermeye ve kötülük problemine
cevap getirmeye çalışmaktadırlar.
Aynı zamanda Karma ve Samsara ile de doğumdan
gelen eşitsizlikleri ve bireysel farklılıkları açıklamaya çalışırlar.
3- Hinduizm’de Ritüeller
1.
Hinduizm
de ritüeller genellikle evlerde nadiren de
olsa tapınaklarda bireysel olarak gerçekleştirilir
2.
Hindular
hayatlarında en az 1 defa hac maksadıyla
kutsal mekanlarından biri olan yeri hac maksadıyla ziyaret etmek zorundadır.
Önemli hac merkezlerinden Banares Şehri ve içindeki Ganj Nehri sayılabilir
3.
Hindularda
sadece erkek olanlar ve ilk 3 kast sisteminde
olanlar ancak ritüelleri yerine getirebilirler. Bu anlamda
Şudralar, Paryalar ve kadınlar ritüellere katılamaz
4.
Hinduizm
de ritüeller günlük ritüeller, bayramlar, ölü
yakma geleneği ve Yoga ile Meditasyon olarak 4 kısma ayrılır
3.1- Günlük Ritüeller
1-
Dua, tanrı ve tanrıça heykellerine sunular ve takdim şeklinde
çoğunlukla evde nadiren de olsa tapınaklarda yapılan ritüeldir
2-
Evlerde
tanrıyı sembolize eden heykellerin önünde yapılan ayinler puja ismi verilir
3.2- Bayramlar
1-
Hinduizm
de yüzlerce bayram bulunmaktadır. Bunların içlerinde en önemlileri;
Ø
Divali Bayramı (Işık Bayramı)
Ø
Holi Bayramı (Renklerin Festivali)
Ø
Kumbh Mela Bayramı
3.2.1- Divali Bayramı (Işık Bayramı):
1- Divali Işık Festivali, karanlık karşısında ışığın, kötü
karşısında iyinin, cehalet karşısında bilginin ve umutsuzluk karşısında umudun
zaferini temsil eder.
2- Kutlamaların yapıldığı ülkelerde ve kentlerde evlerin
çatılarında, kapı ve pencere önlerinde ışıldayan milyonlarca ışık şölenine tanık olunur.
3- Festival hazırlıkları ve törenler genellikle 5 gün sürer; ancak esas Divali festival gecesi, Bikram Sambat takvimine göre Kartika
ayının yeni ay, yani en karanlık gecesi ile çakışır. Bizim takvimimize göre Ekim veya Kasım aylarında kutlanır.
3.2.2- Holi Bayramı (Renklerin Festivali):
1- Amacı kışın bitişi ilkbaharın gelişini
kutlamak olan ve Hindistan’a özgü olan bir
bayramdır.
2- Hindular bu bayramda rengârenk toprak boyaları, önce
yüzlerine sürerler, daha sonra ise birbirlerinin vücutlarına atarlar.
3- Genellikle Şubat ve Mart arasında kutlanan bir bayramdır.
3.2.3- Kumbh Mela Bayramı:
1- Hindistan’ın Ganj Nehri’ne kıyısı olan 4 şehirde 12 yılda bir
gerçekleştirilen yıkanma/arınma bayramıdır.
3.3- Ölü Yıkama Geleneği
1- Nirvana’ya ulaşamamış, kurtuluşu gerçekleşmeyen ve evrensel
ruh atmanla birleşemeyip tekrar dünyaya gelmeye mecbur olan ruhların bedenleri,
ruhun yeni bedene rahat bir şekilde girmesi için yakılır
2- Ölen kişinin eğer Mokşa’ya ulaştığı düşünülürse bu
kimsenin cesedi yakılmaz toprağa gömülür.
3- Cesedi yakma
görevi ölenin oğlu veya erkek akrabasına aittir. Bu sebeple Hindularda erkek çocuk sahibi
olmak önemli bir yere sahiptir
4- Hindulara göre
insan evrende bulunan dört temel unsurdan meydana gelmektedir. Yakma ve gömülme eylemi yeniden bu dört unsura dönüş olarak
görülmektedir.
3.4Yoga ve Meditasyon
1- Yoga, bedeni ve zihni kontrol etme tekniği ve ruhu maddenin
esaretinden kurtarıp özgürlüğe kavuşturma çabasıdır. Özgürlüğe kavuşan insan dünyaya yeniden doğmak zorunda kalmaz.
2- Hindu
anlayışına göre metafizik bilgi tek başına
özgürlüğe ulaştıramaz. Bunun için meditasyon ve çile şarttır.
Ancak bu da yoga ile vuku bulur
3- Yoga da yer
alan nefes egzersizleri ve duruşlar kişinin
dış dünya ile ilgisini kesip tek bir şeye yoğunlaşmasını amaçlar. Yoganın son
aşamasında ise kişi tamamen zihnini boşaltır ve vecd haline geçer.
Böylece kişi tanrısal alemle iletişime geçer
ve kurtuluşa erer.
4- Hinduizm’de Semboller
4.1- Om:
Ø Mistik etkisi olduğuna inanılan en kutsal hece olarak
sayılmaktadır. Om Hecesi kutsal metin ve duaların okunmasından
önce ile yoga ve meditasyon yaparken söylenir.
İslamiyet’te ki besmele gibi düşünülebilir.
4.2- Svastika:
Ø Kökeni
çok eski tarihlere dayanan, Hinduizm de mutluluk
ve şans getirdiğine inanılan en uğurlu semboldür.
Ø Evlerin ve tapınakların girişinde,
hediyelik eşyalarda, düğün ve bayramlarda dini motif olarak kullanılır.
Ø Tenasüh ve döngüsel hayatın da
sembolüdür.
4.3- Kutsal İnek:
Ø Doğurganlık ve bereketin sembolüdür ki bu sembolün
kutsallığının ne zaman başladığı meçhuldür
Ø İneklerden elde edilen süt, peynir, tereyağı ve yoğurtun temel besin olması, dışkısının
tezek olarak, idrarının ise tedavi amaçlı ilaç olarak kullanılması ona toplumda ayrıcalıklı bir duruma
getirmiştir
Ø İnekler tabu ve dokunulmazdır ki bu gelenek
hala günümüzde de devam etmektedir. Fakat bu durum inekleri sahipsiz ve bakıma
muhtaç yapmaktadır.
5- Hinduizm’de Kutsal Mekanlar
1-
Hindistan’da, Hindu tanrı ve tanrıçalarından veya tanrı avatarlarından birine
adanmış yüzlerce mekân
mevcuttur. Bunlar en önemlileri;
Ø Benares Şehri (Varanisi Şehri)
Ø Allahabad Şehri
5.1- Benares Şehri (Varanisi Şehri)
1- Hindistan’da bulunan 7 kutsal şehirden en
önemlisi olarak zikredilmektedir ki Şivacılığın merkezi ve hac maksadıyla
en çok ziyaret edilen bölgedir.
2-
Kutsallığını içinden geçen Ganj nehrinden alır.
3-
Ganj Nehrinde yıkanmak günahlardan arınmak demektir.
4- Hindular burada ölmeyi ve burada yakılmayı en güzel ölüm olarak
görürler
5.2- Allahabad Şehri
1- Ganj Nehri üzerinde bulunur
2- 12 yılda bir yapılan Kumbh Mela’nın
yapıldığı 4 şehirden bir
tanesidir
6- Hinduizm ile ilgili Genel Bilgiler
1- Hindu kelimesi başlangıçta coğrafi ve etnik bir kavramdı. İndus nehrinin doğusunda yaşayan
insanlar için
kullanılıyordu ve Hindistanlı manasına geliyordu
2- Günümüzde yaygın olarak kullanılarak Hinduizm kavramı ise ilk defa 17.yy. sonra batılılar tarafından kullanmıştırlar
3- Hindular kendi dinlerine Hinduizm ismi
vermezler. Bunun yerine “ezeli yasa” anlamına gelen
“Sanatana Dharma” veya “Dharma” ifadelerini
kullanırlar
4- Hinduizm’i devlet dini olarak kabul eden tek
ülke Nepal’dir ve burada yaklaşık 18 milyon Hindu yaşamaktadır.
Bunun haricinde Seylan, Pakistan, Endonezya ve
Bangladeş gibi ülkelerde
varlığını sürdürmektedir.
5- Hindistan Hinduizm’in en yaygın olduğu
ülkedir. 1 milyar 335 milyon nüfusa sahip olan Hindistan’ın %80’i Hindu, %14’ü Müslüman gerisi ise Hristiyan, Sihler, Budistler,
Caynistler, Mecusiler ve Yahudiler’dir. Hinduizm’in MÖ 1700 yılında ortaya
çıktığı bilinmektedir.
6- Hindistan’da İslamiyet’in etkisi Gazneliler ile başlar 1858’de İngilizlerin bu bölgede Babürlüler’i
yok edene kadar devam eder ki bu zamandan
gelen etki hala Hindistan’da görülür. Mesela Hindistan’da yer alan ilmi,
mimari, kültürel yapıların çoğu Müslüman Türk devletleri tarafından
yapılmıştır.
7- Hinduizm de mezhep olarak Vişnuculuk, Şivacılık ve Şaktacılık, ahlaki esas
olarak ise Dharma (Doğruluk), Artha
(Zenginlik), Kâma (Tutku) ve Mokşa (Özgürleşim/Nirvana) ön plana çıkar.
Yorumlar
Yorum Gönder