İMAM HATİP DERSLERİM
BUDİZM
1- Budizm ile İlgili Genel Bilgiler
1. Budizm, MÖ 6. yüzyılda Kuzey Hindistan’da dünyaya gelmiş Siddharta Gautama'nın;
Ø
Hindu çok tanrıcılığına,
Ø
Hindu din adamlarının otoritelerine,
Ø
Kast sistemine,
Ø
Karma doktrinine karşı çıkması sonucu ortaya
çıkmış bir dindir.
NOT: Budda kelimesi, Budistlerin
Siddharta Gautama'ya verdikleri dinî bir lakaptır. "Aydınlanmış"
demektir.
2. Basit
bir Hindu mezhebi olarak başlayan bu hareketin, evrensel bir din hâline gelmesinde Kral Aşoka (MÖ 270-230)
çok önemli bir yere sahiptir. Kral, Budizm’i Maurya Krallığının resmî dini ilan etmiş, dünyanın
değişik bölgelerine Budist misyonerler göndermiş ve Budist öğretilerinin
belirlendiği konsiller toplamıştır.
3. Budistler kendi dinlerine Budda Sasana (Budda’nın Öğretileri), Budda Dharma (Budda’nın
Şeriati) ve Budda Vacana (Budda’nın Sözleri) isimlerini
vermektedirler.
4. Budizm de ahlaki esas olarak öldürmemek, hırsızlık yapmama, zinadan uzak durma, yalan söylememe,
her türlü sarhoşluk verici şeyden uzak durma gibi davranışlar ön plana
çıkar.
5. Budizm’in dünya üzerinde ki nüfusu 500 milyondur ve Çin, Tayland, Japonya, Myanmar, Seylan ve Vietnam
gibi yerlerde
yaygındır.
6. Budda’nın
öğretilerinin Hindistan’da yayılmasının
sebepleri;
Ø
Öğretilerini Pali
Dili ile yapması halkı
etkilemiştir
Ø
Budizm öğretileri içinde bir kimsenin kurtuluşu için kendi kendine yeterli olması ve
Hindu Din Adamlarına gerek olmayışı yer alması şehirli insanları etkilemiştir.
Ø
Budda öğretileri anlatılırken kişilerin cinsiyetine ve kast sistemindeki yerine bakılmaksızın
herkese hitap edilmesi kast sisteminin aşağısındaki
kimseleri ve kadınları etkilemiştir.
7. Yukarıda
ifade edilen söylemlerden sonra Budda
öğretilerine birçok insan meyletmiş ve takipçi sayısı önemli sayıda artmıştır. Böylece “Sangha” ismi verilen Budist Manastırları oluşturulmuştur.
NOT: Budizm, Hinduizm
gibi milli bir din olma özelliğine sahip değildir. Ayrıca bu din misyonerler
ile doğduğu coğrafyanın dışına yayılma amacını gütmüştür.
2- Budizm’in Tarihçesi
1- Budizm’in
kronolojik olarak tarihi şu şekildedir;
Ø
MÖ 563-483 – Siddharta Gautama Budda’nın yaşamı
Ø
MÖ 500’lü Yıllar – I. Budist Konsili ile Kutsal Metinlerin
Oluşturulması
Ø
MÖ 400’lü Yıllar – II. Budist Konsili ile Budizm’de Ayrışmaların
Başlaması
Ø
MÖ 270-230 – Kral Aşoka’nın Budizm’i Maurya Krallığının
Dini Olarak Kabul Etmesi
Ø
MÖ 200- MS 200 – Theravada / Hinayana Budizm’inin Gelişmesi
Ø
MÖ 100 – Pali Dilinde Kutsal Metinlerin Tespitine
Yönelik Çalışmaların Başlatılması
Ø
MS 1.Yüzyıl – İlk Budist Misyonerlerin Çin’e Ulaşması
Ø
MS 100 – Mahayana Budizm’in Gelişmesi
Ø
MS 200-552 – Budizm’in Vietnam, Java, Burma ve Sumatra’da
Yayılması
Ø
MS 6.Yüzyıl – Budizm’in Japonya’ya Girmesi
Ø
MS 845’li Yıllar – Çin’de Budizm’e Yönelik Baskıların Artması
Ø
MS 10 Yüzyıl – Lamaizm’in Tibet Bölgesi’nde Canlanması
Ø
MS 1200’lü Yıllar – Pure Land, Nicheren ve Zen Budist Akımlarının
Japonya’da Ortaya Çıkması
Ø
MS 13-15. Yüzyıl – Budizm’in Batı Dünyasına Girişi. Çin
Komünizminin Budizm’i Baskı Altın Alması
Ø
MS 1931 – New York’ta Zen Budist Topluluğunun Kurulması
Ø
MS 1959 – Çin’in Tibet’i İşgali ve 14. Dalay Lama’nın
Hindistan’a Kaçışı
Ø
MS 1989 – Dalay Lama’nın Nobel Barış Ödülü Alması
NOT: Budizm’in Mezhepleri;
3- Budizm’de İnanç, Ritüeller, Semboller ve Kutsal
Mekânlar
3.1- Tanrı İnancı
1. Budda’nın söylemlerine göre Tanrı konusunda tam bir "ilgisizlik" göze çarpar. Hinduizm’de “ebedi ve değişmez öz” olarak kabul görmüş olan atman inancı vardır. Bu inanca karşılık ise
Budda, hiçbir özün olmadığı görüşünü dile
getirir ki Budda’nın bu görüşüne anatta veya anatman ismi verilir.
2. Budda’nın bu görüşü aslında Tanrı inancını az çok göstermekteyken
Budda’nın bu düşüncesinden ötürü Budizm'de bir Tanrı inancının
olmadığını iddia edenler olmuştur.
3. Budda, Tanrı kavramı gibi metafizik sorulara cevap vermemiştir. Budizm
içerisinde de sonraki zamanlarda Budda’nın heykelleri ve suretleri yapılmaya başlanmıştır. Günümüzde ise Budist tapınaklarında söz
konusu Budda’nın heykelleri Tanrı ile ilgili
boşluğu doldurmuştur.
3.2- Kutsal Kitap İnancı
1. Budda, kendinden sonra öğretilerini ihtiva eden bir kitap veya metin
bırakmamıştır.
2. Günümüzde kullanılan ve Tripitaka (Üç Sepet) şeklinde isimlendirilen
külliyat, Budda’nın ölümünden sonraki yüzyıllar içinde
konsiller aracılığıyla belirlenmiştir.
3. Yaklaşık dört asır sözlü olarak rivayet edilen Budda’nın öğretileri MÖ 1 – MS
1 Yüzyılları arasında Pali dilinde yazıya
geçirilmiştir.
3.3. Dört Yüce Hakikat
1. Budda
insanların kurtuluşu için bizzat kendisinin
tecrübe ettiği ve dört yüce hakikat olarak isimlendirdiği bir yol önerir;
Ø
Acı: Hayat acı ve
ıstıraptır. Ölüm, hastalık, yaşlılık, sevdiğiniz bir şeyin
devamlı olmaması, istediğimiz şeylere ulaşamama gibi hususlar acı ve ıstırap
verir.
Ø
Acının Kaynağı: Acı ve ıstırabın kaynağı, istek ve arzulardır. Kişinin, hayatta acı çekmesinin nedeni, onda bulunan
istek, hırs ve arzulardır.
Ø
Acılardan Kurtuluş: İstek ve arzulardan
vazgeçilirse acılar sona erecektir.
Ø
Yöntem: İstek ve arzulara son vermek için, Sekiz Dilimli Yolu takip etmek gerekir.
3.4- Sekiz Dilimli Yol
1. Kişinin istek ve arzularına son vermesine yardımcı olacak yollardır. Sekiz yoldan meydana gelmektedir;
Ø Doğru Söz
Ø
Doğru Davranış: Duyuları/Bilinci Olan hiçbir varlığa zarar
vermemek – Hırsızlık Yapmamak – Zina Etmemek – Yalan Söylememek – İnsanın
Aklını Sersemleten İçeceklerden Uzak Durmak
Ø
Doğru Kazanç/Meslek: Bilinci Olan Varlıklara Zarar Veren Herhangi
Bir Kazanç Elde Etmemek ve Böyle Bir Meslekte Çalışmamak. Mesela silah ve
uyuşturucu madde satmak, tefecilik gibi işler yapmak yasaktır.
Ø
Doğru Çaba: İyi ve güzel alışkanlıklar edinip
kötülüklerden uzak durma
Ø
Doğru Muhakeme/Farkındalık: Kişinin Her Yaptığı Fiilin Farkında Olma ve
Kendini Muhasebeye Çekmesi
Ø
Doğru Meditasyon/Murakabe: Derin Düşünme ve Tefekkür Sahibi Olma
Ø Doğru Anlayış
Ø Doğru Niyet
3.5- Karma: Tenasüh
inancına sahip Hindular gibi Budistler de kişinin
bir sonraki hayatında hangi hâlde olacağını belirleyen temel unsurun karma
olduğuna inanırlar.
3.6- Nibbana (Nirvana): Pali dilini kullanan Budistler, ebedi
olan bu dünyaya gelme döngüsü olarak anlaşılan samsara çarkından çıkmaya
Nibbana derler. Bu terim, Sanskritçe Nirvana’nın karşılığıdır.
3.7- Budizm’de Ritüeller
1. Budizm’deki
ritüeller, çoğunlukla bireyseldir ve ritüelin
merkezinde Budda vardır.
2. Birey, istediği bir vakitte Budda heykelinin veya Budizm’e ait bir
sembolün önüne gelir ve diz çöker.
3. Ellerini yüz hizasında avuç içleri yan yana gelecek şekilde birleştirir. "Budda’ya, Dhamma’ya ve Sangha’ya sığınırım." diyerek ayine başlar ve kutsal metinlerden pasajlar
okur. Bu süre zarfında bazen tam bir secde
pozisyonunda da ayinini sürdürür.
3.7.1- Yoga ve Meditasyon:
1. Sekiz
Dilimli Yol’un unsurlarından olan Doğru
Muhakeme ve Doğru Meditasyon maddeleri, Budizm’de eşyanın hakikatini anlamay
yönelik yapılan meditasyon uygulamasının ne kadar önemli olduğunu gösterir.
2. Bu
bağlamda zihin ve vücudun uygunsuz
taleplerinin kontrol altına alınmasını amaçlayan meditasyon ve yoga
uygulamaları, Budizm’de bir ritüeldir.
NOT: Vihara:
Ø Budist dinî yapıları için kullanılan ve tapınak, manastır, türbe anlamına gelen ayin
yerleridir.
Ø Viharalar, genel
ayin salonu, meditasyon odası, keşişlerin kaldığı odalar, stupa (kutsal
emanetler bölümü) ve avludan oluşan bir külliye gibidir.
3.8- Bayramlar:
1. Ay
takvimini kullanan Budistler, her ayın birinci
(hilal) ve on beşinci (dolunay) günlerini "ziyaret günü" diye
isimlendirip viharalarda meditasyon yapan keşişlere katılırlar.
2. Her ay
yapılan bu bayramın dışında mezheplere göre
farklı zamanlarda kutladıkları bayramlar da vardır;
Ø Nisan’daki İlk Dolunay: Budist Yeni Yıl
Ø Vesak (Mayıs Ayı): Budda’nın doğum, aydınlanma ve ölümü
Ø Temmuz Ayı: Yağmur dönemi nedeniyle keşişlerin Zühd
Dönemi başlangıcı
Ø Kasım Ayı: Yağmur döneminin bitişiyle keşişlerin Zühd
Dönemi’nin sonu
3.9- Budizm’de Semboler
3.9.1- Mandala: Evrenin Sembolü olarak kabul edilir.
3.9.2- Om Mâni Padme Hum: “Nilüferdeki Mücevhere Selam Olsun” anlamındaki Mantradır. Budizm’in yaygın
olduğu yerlerde hemen hemen her yerde karışılacak sözdür.
3.9.3- Vajra: Merhamet
Elması olarak bilinen meditasyon aletidir.
3.9.4- Sekiz Dilimli Yol: En üst çizgiden başlayarak sağ tarafa doğru
sırayla Doğru Söz, Doğru Davranış, Doğru Kazanç/Meslek, Doğru
Çaba, Doğru Muhakeme/Farkındalık, Doğru Murakabe/Meditasyon, Doğru Anlayış ve
Doğru Niyet anlamlarına gelen Budizm sembolü olarak
da kabul edilen işarettir
3.9.5- Bilgelik Zili
3.9.6-
Dua Çarkı: Budistler
çarkı çevirdiğinde, çark
hareket ettikçe içindeki duanın devam ettiğine ve kabul olduğuna inanırlar.
3.9.7- Tesbih
3.10-
Kutsal Mekanlar
1- Budistler, Budda’nın hayatı ile
ilgili Hindistan’daki bazı bölgeleri kutsal mekân olarak görürler;
Yorumlar
Yorum Gönder