Ana içeriğe atla

ALAK SURESİ 1-5 VE TEFSİRİ

 İMAM HATİP DERSLERİM

ALAK SURESİ 1-5 VE TEFSİRİ

Alak Suresi ;

1- Mekki bir suredir.

2- İlk 5 ayeti Hz. Peygamber’e indirilen ilk ayetlerdir.

3- Sure adını ikinci ayette geçen alak kelimesinden almaktadır. Ayrıca bu sureye “İkra” ve İkra Bismi Rabbike” isimleri de verilmiştir.

4-Surenin tamamı 19 ayetten meydana gelmektedir.

اِقْرَاْ بِاسْمِ رَبِّكَ الَّذٖى خَلَقَ

    Yaratan Rabbinin Adıyla Oku

1-Surenin “İkra” emriyle başlaması ve bu emrin ise iki defa tekrar edilmesi insan hayatındaki okumanın önemini göstermektedir.

2-“İkra” emrinin ilk muhatabı Hz. Muhammed’dir. Fakat bu emir onun şahsına münhasır değil bütün Müslümanlığa yöneliktir.

3-Allah ayette oku emrini vermiş ama neyin okunacağını ifade etmemiştir. Buradan da şu mana çıkarılmaktadır. Allah Kur’ân başta olmak üzere her şeyin okunmasını emretmektedir. Böylece kâinatı okuma gerçekleşecektir. Fakat bu okumanın “Bismi Rabbike” ifadesine göre olması şarttır. Çünkü Hz. Muhammed’in de ifade ettiği üzerine “Besmele ile başlamayan hiçbir önemli iş başarıya ulaşamaz”

~~96.2~
خَلَقَ الْاِنْسَانَ مِنْ عَلَقٍ

O, insanı alaktan yarattı

1-İnsan alaktan yaratılmıştır. Alak kelimesinin kelime anlamı “yapışmak, kan emen kurtçuk, değerli şeydir”. Fakat burada kullanılan manası kelime manası olmamakla birlikte “ana rahminde döllenen zigot” manasına gelmektedir. Bu mana onun maddi yönüne işaret etmektedir. Bu kelimenin bir manevi ciheti vardır ki o da ilgi, sevgi, şefkat, aşk gibi manalara gelmektedir.

2-O halde diyebiliriz ki Allah hem maddi hem de manevi boyutu olan alak ile insanı yaratmıştır ki bu yaratmada sevgi ve şefkat söz konusudur.

اِقْرَاْ وَرَبُّكَ الْاَكْرَمُ اَلَّذٖى عَلَّمَ بِالْقَلَمِ عَلَّمَ الْاِنْسَانَ مَا لَمْ يَعْلَمْ

Oku! Senin Rabbin en cömert olandır. O, Kalemle yazmayı öğretendir. İnsana bilmediğini öğretendir.

1-Bu ayette “İkra” ve “Ekram” kelimeleri ilgi çekmektedir.

2-“İkra” kelimesi ilk ayette geçmekte ve bu ayette de geçerek tekrara uğramaktadır. Bunun anlamı okuyup bir şeyler öğrenmenin ancak tekrar etmek ile olduğudur.

3-“Ekram” kelimesi “keremi sonsuz, cömertliği sınırsız olan” manasına gelmektedir. Bu sıfatın bir gereği ve yansıması olarak Allah, kullarından hiçbir şeyi esirgememiş ve onlara her şeyi vermiştir ki Allah’ın insana kalem ile yazmayı öğretmesi veya yazma kabiliyeti vermesi Allah’ın insana karşı en büyük cömertliğidir. Çünkü kalem yazı yazma ve bilgiyi koruma işleminin en önemlisidir. Bu nedenledir ki Taberi de kalemi Allah’ın insanoğlu için en büyük nimet olarak ifade etmiştir. Fakat bu nimeti evveliyatlı olarak tanımak ve kullanmasını öğrenmek lazım gelir. Aksi halde kalemi işlevsel hale getirmek muhaldir.

4-Öğrenmek işi ancak usta öğretisi ile gerçekleşir. Buradaki usta Allah’tır. Yüce Allah yetenek işi olan ve bu denli her insanın özünde olan yazmayı insanlara öğretendir. İnsanlar bu kabiliyetini öğrenerek aslında yeteneğinin üzerini açmış olmaktadırlar.


Yorumlar

EN ÇOK OKUNANLAR

İMAN VE İSLAM

 İMAN VE İSLAM Kelime-i Tevhid ve Kelime-i Şehadet 1.                Allah’a ve Hz. Muhammed’e karşı inancımızı ifade ettiğimiz ve inancın özü olarak nitelendirilen ifadelere   “ Kelime-i Tevhid”  ve “Kelime-i Şehadet” ismi verilir.  Şayet bir kimse bu sözleri kalben söylerse (dil ve kalp) Müslüman olur. Kelime-i Tevhid 1.                “La İlahe illallah. Muhammedun Rasulullah. (Allah’tan başka ilah yoktur. Muhammed, Allah’ın Rasulüdür)”   ifadesi kelime-i tevhid deyince anlaşılan lafızlardır. Bu sözü söylemiş olan kimse  Allah’ın tek ilah olduğunu ve Hz. Muhammed’in onun kulu ve elçisi olduğunu   kabul etmiştir. 2.                İslam dini, tevhid dinidir;   tek olan Allah’a inanç duyma dinidir.   Tevhid ’in zıddı ise şirktir.   Şirk, Allah’ı ortak koşmak manasına gelmektedir.  3.                Müslümanlar şirkten uzak durmalıdırlar ki bunun için   kelime-i tevhid-i sık sık tekrar etmeliler ve hayatlarına tatbik etmelidirler;   Yüce Allah’ın var olduğunu, bir olduğunu ve her şeyin

İBADET VE İNSAN

İBADET VE İNSAN 1.                İmanın Göstergesi İbadet 1-               İnanmak ve tasdik etmek manasına gelen  iman etmek,  Allah’a, meleklerine, kitaplarına, peygamberlerine, ahiret gününe, kaza ve kadere (hayrın ve şerrin Allah’tan geldiğine) inanmak  manasına gelmektedir.  2-               Teslim olmak manasına gelen   ibadet,  Allah’a kul olmak   demektir. 3-               Kainattaki bütün varlıkların var olma sebebi Allah’tır.   Yani bütün varlıklar, varoluşlarını Allah’a borçludurlar.  O halde onlarda sonsuz bir bağlılıkla Allah’a itaat etmelidirler.  Bu hususta Allah  “Allah’ın yarattığı şeyleri görmüyorlar mı? Onların gölgeleri Allah’a secde ederek ve tevazu ile boyun eğerek sağa-sola dönmektedir”  buyurmaktadır.  4-               Dünyada var olan her bir varlığın bir amacı vardır.   Bu hususta Allah  “Biz gökleri, yeri ve bunlar arasındakileri oyun olsun diye yaratmadık”  buyurmaktadır.  Bu canlılar içerisinde insan da vardır ki onun da dünyada bir görevi vardır.   Allah

KUR'ÂN-I KERİM'İ DOĞRU VE GÜZEL OKUMA: TECVİD (1. VE 2. HAFTA)

KUR'ÂN-I KERİM'İ DOĞRU VE GÜZEL OKUMA: TECVİD  HARFLERİN MAHREÇLERİNİN TELAFFUZU 1- Kur’ân-ı Kerim’in  kendine has usulü ve fonetiği  vardır. Buna uygun olarak okunması için ise  harflerin mahreçlerini tam ve doğru olarak telaffuz etmek  gerekir. Bu yüzden Müslümanlar, Kur’ân da harflerin mahreçleri hususunda ki eğitime önem vermişler ve  tashih-i huruf ismi verilen eğitim yöntemini  geliştirmişlerdir. 2- Tashih-i huruf dersi  fem-i muhsin  ismi verilen kişiden alınmalıdır. 3- Kur'ân harflerinin   mahreç bölgesi üçtür; Dil (diş/damak), Dudak, Boğaz. 4- Mahreç bölgelerinden boğaz,  kendi içerisinde boğazın ağza yakın olan kısmı (çıkan harfleri غ خ), boğazın orta kısmı (çıkan harfleri ح ع) ve boğazın ağza uzak olan kısmı (çıkan harfleri ا ه)  şeklinde 3 bölüme ayrılmaktadır. 5- Mahreç bölgelerinden olan  dudak bölgesinden ise üst ön dişlerin ucu ile alt dudağın içinin ısırılmasıyla ف, dudakların öne toplanmasıyla و, dudakların normal halindeyken kuvvetlice kapanmasıyla ب ve d